Historik

Kannans historia

1920-talet var enbostadspolitisk kristid. Hyresregleringen avskaffades 1923. Hyrorna steg ochvar internationellt sett mycket höga. De första hyresgästföreningarna bildades. Det första huset som blev färdigt, var Kopparn på Södermalm. Som nummer sex byggdes Kannan.

Det som utmärkte HSB var att alla lägenheter utrustades med badrum som betraktades som onödig lyx. Husen byggdes också med maskintvättstugor fast medlemmarna satte sig på tvären, de ansåg att tvätten skulle bli förstörd av maskinerna.

Torbjörn Klockares gata är uppkallad efter Torbjörn Tidemansson som var boktryckare i Storkyrkan. Egentligen hade klockaren ingen anknytning till den här delen av Stockholm förutom att han under en tid ägde kronohemmet Rörstrand. Gatan fick sitt namn 1913.

Fotot föreställer HSB:s första styrelse, direktör John Eriksson, kassör Victor Olsson, kassör Anders Bengtsson, arkitekt Sven Wallander, platsexpeditör Gustaf Wiberg,materialförvaltare K.G Andersson och redaktör Otto Grimlund.

Det var Sven Wallander, Victor Olsson, John Eriksson, Gustaf Wiberg, Anders Bengtsson, K.G Andersson samt ingenjör Rickard Odeland som den 20 feb 1925 beslutade att inregistrera föreningen Kannan.

Sven Wallander var arkitekt för Kannan.

Otto Grimlund var HSB:s styrelserepresentant i Kannan från 1926 till sommaren 1936.

Övriga länkar:

HSB byggde med standard och stil