Historik

Bergsundsområdet är byggt under 1930- och 40-talen. Tidigare låg bland annat ett varvsområde på platsen. Kvarterets namn Kölhalningen kommer därav. Att kölhala ett fartyg är när man drar upp det på land och välter det på sidan för att laga kölen.

Föreningens fastighet Kölhalningen 11 med adress Bergsundsgatan 2-4 samt Högalidsgatan 35 uppfördes 1942-43 som bostadshus. På adressen Högalidsgatan 35 i samma fastighet låg Högalids församlingslokal Brogården.

Arkitekt var Bocander & Cronvall, byggmästare var Reinhold G Detthoff och byggherre var var Claes Groschinsky.

I Riksantikvariets bebyggelseregister är är fastigheten klassificerad som "Fastighet av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde."

Drygt 50 år efter fastighetens uppförande, år 1993 byggdes fastigheten om och totalrenoverades efter en brand. Före ombyggnaden fanns 77 lägenheter, i huvudsak 1 rum och kokvrå/kök. Lägenheterna hade wc men inte bad, istället fanns ett gemensamhetsrum på varje våningsplan. I det ombyggda huset finns idag 50 lägenheter och 2 hyreslokaler.

Bostadsrättsföreningen köpte huset sommaren 2002 av HSB.