Att bo i bostadsrätt

I en bostadsrättsförening är det medlemmarna som tillsammans äger föreningens tillgångar och skulder. Varje medlem äger nyttjanderätten till en specifik lägenhet, notera att det är föreningen som äger själva lägenheten.

Stadgar och stämma

Föreningens stadgar (regler antagna av stämman) styr hur föreningen skall skötas. Föreningens högsta beslutande organ är stämman. Stämman är i förenklade termer ett årsmöte dit alla medlemmar är inbjudna att deltaga. Vid stämman tas normalt beslut om större åtgärder. Inför stämman kan medlemmarna lämna in motioner (förslag). Uppfyller motionen de krav som ställs i stadgarna kommer den att behandlas på stämman. Stämman utser en styrelse som har i uppdrag att sköta föreningens löpande skötsel och förvaltning. Tidpunkt för stämman aviseras på våra tre anslagstavlor. Före stämman delas årsredovisningen ut till alla medlemmar. Medlemskap i föreningen beviljas av styrelsen.

Som bostadsrättshavare äger du alltså inte din lägenhet, utan rätten att bo i den. Till skillnad från en hyresrätt så har du stora friheter att till exempel måla, tapetsera och bygga om din bostadsrätt. Men det är ändå så att du måste ha föreningens godkännande om du vill göra stora förändringar. Det är viktigt att komma ihåg att du behöver styrelsens tillstånd för större ingrepp i lägenheten. Ta alltid kontakt med Nordans styrelse om du är osäker på vad som gäller.

Styrelsen

Styrelsen sköter den löpande förvaltningen av föreningen. Utöver medlemmar i föreningen ingår också en representant från HSB i styrelsen. Styrelsemöte hålls normalt åtta gånger per år. Vid behov hålls också särskilda arbets- och projektmöten. Vill ni att styrelsen skall ta upp något till diskussion går det bra att lämna synpunkter i ordförandens brevlåda. Styrelsen får ett arvode för sitt arbete, arvodets storlek beslutas på årsstämman. Har Ni intresse av att arbeta i styrelsen eller kunskaper och färdigheter som kan underlätta styrelsens arbete, så är vi tacksamma om Ni hör av Er. Som suppleant kan Ni lära Er och ta del av styrelsens arbete under en period. Aktuell förteckning över personerna i styrelsen finns i dokumentet "Vem gör vad i Nordan" under Dokument/Blanketter. Styrelsemötena protokollförs, protokollen är dock inte offentliga handlingar.