Parkering

Föreningen har flera parkeringsplatser som medlemmarna kan hyra.

P-platser finns på ett antal olika ställen i föreningen. En karta finns i länkarna på sidan.

• Hyra parkeringsplats med el 292 kr per månad
  • Hyra parkeringsplats utan el 176 kr per månad
  • Hyra MC-parkering 129 kr

Föreningen har aviserat om en höjning av avgiften med 3 % från 1 januari 2024. Priserna ovan är med höjningen medräknad. Tyvärr fick vi felaktiga avier från HSB utskickade till alla medlemmar i början av året, med den gamla avgiften. Höjningen kommer i stället med på avierna under andra kvartalet 2024.

Ansök med digital tjänst

Du ansöker om parkeringsplats genom HSB:s digitala tjänst. Där kan du också följa din ansökan och säga upp ditt avtal.

Tjänsten hittar du under Mina sidor på hsb.se, under Min bostad --> Mina köer. Här är en direktlänk (kräver inloggning med BankID eller HSB-konto):

Mer information finns i "Om HSB:s digitala tjänst för parkeringsplatser" i dokumentlistan på den här sidan.

När du har en plats

Tänk på att vara aktsam om bilplatsen och om avbärarräcket. Onödiga reparationer kostar föreningen pengar som behövs till annat.

Om du har en parkeringsplats, använd den! Det är ont om ställen att ställa bilar runt föreningen och utrymmet på gatan behövs för dem som inte har något plats.

Hyra ut i andra hand

Det är generell inte tillåtet att hyra ut föreningens p-platser i andra hand. Har du själv inte längre nytta av platsen så ska du släppa den fri till föreningens andra boende.

Undtantaget är om en lägenhet hyrs ut i andra hand. Då får en tillhörande p-plats också hyras ut till samma person, i max två på varandra följande sexmånadersperioder, alltså som mest under ett år. Båda sexmånadersperioderna måste anmälas i förväg till vicevard@orbyslott.se

För dig som har plats med el

Vintertid gäller det att komma ihåg att dra ur sladden ur stolpen. Sladden får absolut inte hänga kvar i el-kontakten – det är direkt farligt. Tiduret får inte sättas ur funktion. Missbruk kan leda till att du blir av med bilplatsen.