Mäklarinformation

Styrelsen får löpande frågor från mäklare. Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna med svar.

Vid försäljning ber vi er vänligast att plocka ner skyltar och övrigt material efter visningar. 

Vart ska medlemsansökan skickas?   Medlemsansökan skickas till:  HSB Servicecenter
, HSB Stockholm
, 112 84 Stockholm. Alternativt via mejl till:
 service.stockholm@hsb.se

Vad exakt ingår i månadsavgiften?  I månadsavgiften ingår: Värme, VA, Kabel-TV, IP-telefoni och bredband.

Kabel-TV/Bredband: Brf Siken är ansluten till Kabel-TV via Tele2. och Bredband 250/250 med IP-telefoni via Telenor.

Telefoni: Månadsavgiften ingår. Samtal, samt extra tjänster som t.ex. nummerpresentation,
betalar varje lägenhet för själv.

Kabel-TV: I Tele2 ingår 18 digitala kanaler, www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud

Uppvärming Fjärrvärme

Finns planer på att höja avgiften för de boende?

1 januari 2024 höjdes avgifterna för bostadsrätterna med 4%.  

Vad är överlåtelseavgiften samt pantsättningsavgiften idag & vem i fråga debiteras? Överlåtelseavgift om 2,5% av gällande prisbasbelopp debiteras säljaren.

Pantsättningsavgift om 1% av gällande prisbasbelopp debiteras låntagaren.

Accepteras en juridisk person som medlem i föreningen? Juridisk person accepteras ej som medlem i föreningen.

Accepteras delat ägandeskap? Föreningen accepterar delat ägandeskap, bedöms från fall till fall.

Har föreningen några gemensamma utrymmen?