Förvaltningstjänster HSB Boservice

Affärsverksamheten bedrivs till största delen genom det helägda dotterbolaget HSB Boservice i Uppland AB, som erbjuder ett brett utbud av tjänster inom fastighetsskötsel samt teknisk och ekonomisk förvaltning. Målsättningen med verksamheten är att erbjuda bred och kvalificerad förvaltning, som leder till välskötta fastigheter och nöjda kunder.

Året inleddes med att varumärket Upplands Boservice lades ned och tjänsterna började marknadsföras under HSB. Upplands Boservice AB bytte även juridiskt namn till HSB Boservice i Uppland AB.

Varumärkesbytet och samlokaliseringen i Uppsala har medfört stora vinster då det gäller kontaktytor mellan olika avdelningar inom koncernen. Vi kommer att fortsätta jobba vidare med att ytterligare förenkla kontaktytorna och därmed förstärka det koncerngemensamma arbetssättet.

Ekonomisk förvaltning

Under året har den digitala förändringsresa fortsatt som i grunden handlar om att tillsammans rusta oss för att möta kunders och medlemmars förväntningar. Några nya tjänster har implementerats och några befintliga tjänsterna har utvecklats. Tjänsterna effektiviserar vårt interna arbete samt ger styrelser verktyg som underlättar deras arbete. För att ha möjlighet att på ett effektivt sätt kunna nyttja alla centralt framtagna digitala tjänster, är avsikten att under kommande år implementera en central HSB-gemensam lösning.

För att effektivisera och öka möjligheterna för uppföljning av inkommande ärenden har vi implementerat ett system för ärendehantering.

För att frigöra tid för mer kvalificerade arbetsuppgifter har möjligheten att automatisera en del av våra repetitiva processer undersökts. Arbetet påbörjades under 2022 och kommer fortsätta.

Möjlighet att minska pappersutskick har undersökts och flera insatser har gjorts under året bland annat i miljösyfte.

Fastighetsservice

PDF-fakturor har implementerats under året, vilket spar resurser, minskar kostnader samt vår miljöpåverkan. Vi har även jobbat med utveckling och anpassning av vårt arbetsordersystem, ett arbete som kommer att fortgå under 2023. Fler regionföreningar har valt att ansluta sig till arbetsordersystemet, vilket kommer att förstärka planen framåt.
Omfattande arbete med kostnadseffektiviseringar har genomförts under året. Bland annat har ett större antal fordon sålts av. Arbete kommer att fortsätta under 2023.

Ett stort fokus har lagts på vårt samarbete med HSB Värmland gällande energitjänster. Flertalet bostadsrättsföreningar har behov av hjälp inom området och vi kommer fortsätta samarbetet under 2023.