Hållbarhet

Som Sveriges största bostadskooperation har HSB ett ansvar att göra skillnad och att skapa hållbara lösningar för det goda boendet.

Klimat- och miljöarbete

HSB Uppsala jobbar vidare med att minska vår klimatpåverkan genom utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser. Vi fokuserar på att minska energiförbrukningen i de egna fastigheterna och har fortsatt arbetet med att utföra de energioptimerande åtgärder som framkom i energikartläggningen som genomförts. Dessutom har HSB Uppsala sedan länge gått över till att enbart köpa in ursprungsmärkt el.

Dotterbolaget HSB Boservice i Uppland AB har genom att helt övergå till HVO, ett fossilfritt och förnyelsebart bränsle, minskat utsläppet av koldioxid med över 200 ton under 2022, jämfört med om alla fordon körts på traditionell diesel. Samtidigt ersätts bensin- och dieseldrivna fordon och arbetsmaskiner successivt mot eldrivna, och nu är en femtedel av fordonen samt en tredjedel av handverktygen eldrivna.

HSB Uppsala har med dessa åtgärder kunnat minska koldioxidutsläppen rejält. Jämfört med 2008 när vi började mäta, visar de preliminära siffrorna för 2022 att utsläppen har minskat med 54 procent. Vår största utmaning består i de höga utsläppen från fjärrvärmen i Uppsala, något som vi har svårt att påverka.

Förutom att jobba med vår klimatpåverkan utförs även flera åtgärder för att minska vår miljöpåverkan. De handverktyg som ännu inte är möjliga att byta ut mot batteridrivna drivs med alkylatbensin, eftersom det minskar mängden carcinogener och giftiga kolväten i avgaserna med 90 procent, samtidigt som utsläppen av kväveoxid och marknära ozon halveras. Till ogräsbekämpningen används i allt större utsträckning hetvatten, vilket innebär att vi minskar mängden bekämpningsmedel.

Samhällsengagemang

Vi fortsätter stödja biståndsorganisationen We Effect med 2 kr av varje medlemsavgift. Dessutom har vi under året ekonomiskt stöttat Hela Människan Enköping, Jul på Uplands samt gått in som huvudpartner till Uppsala Stadsmission.