Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSB Förvaltartjänster

HSB Uppsalas förvaltarenhet erbjuder tjänster inom fastighetsförvaltning, i första hand till bostadsrättsföreningar, men även till andra fastighetsägare. Våra uppdragsgivare utgörs till största delen av medlemsföreningar i HSB Uppsala, men vi har även uppdrag hos externa bostadsrättsföreningar och kommersiella verksamheter.

Målsättningen med verksamheten är att HSB ska bistå våra uppdragsgivare med kvalificerad rådgivning, som leder till väl förvaltade bostadsrättsföreningar och nöjda kunder. Kompetens, styrning och samverkan är förutsättningar för att utvecklas och växa och samtidigt tillgodose våra kunders behov med bibehållen hög kundnöjdhet.

Långsiktigt och tryggt

Våra förvaltartjänster ger långsiktig vägledning och säkerställer att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar får det stöd de ska. I uppdraget har vi rollen som rådgivare och rapportör i frågor som rör underhållsplanering och det löpande arbetet. Förvaltaren agerar kontaktperson gentemot entreprenörer och hjälper exempelvis till med att hantera myndighetskrav, ombesörja anbudsförfrågningar och med att upprätta driftavtal för fastigheten.

Utmaningar, digitalisering och framtida mål

Arbetet med att förbättra avdelningens arbetsmetodik har fortsatt fokuserat på utökande gemensamma processer, med en styrning mot digital hantering av ärenden och rapportering.

För att minska vår miljöpåverkan och bli mer effektiva har vi fortsatt med digitala kundmöten. Förvaltaravdelningen utökades under året med en nytillsatt gruppchef. Utökningen syftar till att ge ökade resurser och snabba på/underlätta vår verksamhetsutveckling, samt frigöra tid för en bättre och tätare kunddialog. En utmaning framöver kommer vara att hitta en bra balans mellan digital service och det personliga kundmötet, som vi ser som en av våra stora styrkor som lokalt förankrad aktör.

Arbete pågår även löpande med att anpassa vår rådgivning till de förändrade behoven i samhället. Genom ett utökat samarbete med HSB Värmland har vi tillsammans med våra kunder kunnat utveckla vårt arbete med energieffektivisering. Vi ser där ett snabbt ökat behov av en stärkt samordning mellan det långsiktiga underhållet och energieffektiviserande åtgärder hos våra bostadsrättsföreningar. I detta arbete kommer förvaltarna att kunna spela en central och viktig roll.

Gemensamma lokaler och organisationsförändring med en koncerngemensam ledningsgrupp har lett till ökat samarbete mellan olika verksamhetsområden och nya insikter.