Föreningsverksamhet

Under 2023 fyllde HSB på nationell nivå 100 år som bostadsbyggare och HSB Uppsala fyllde 90 år. Med anledning av jubileet firade vi med förtroendevalda, allmänhet och anställda.

HSB Riksförbunds 100-årstrailer, som åkte Sverige runt och presenterade HSBs rika historia och pågående forskning för framtiden, kom 25-26 maj till Uppsala och stod uppställd på centralstationen. Många kom och besökte oss och deltog i bospartävlingen där första pris var 100 000 kr till kontantinsatsen.

Med anledning av jubileet inleddes HSB Uppsalas föreningsstämma med mingel, magisk underhållning och musik och avslutades med festmiddag. Stämman gick av stapeln den 5 maj, på Studenternas festlokal i Uppsala.

Fredag 25 augusti var det final på vårt 100-årsfirande med stor fest för alla anställda.

På HSB Riksförbunds extra årsmöte den 16 december 2022, fattades beslut om att fastställa nya normalstadgar för HSB bostadsrättsförening. Arbetet med att hjälpa våra medlemsföreningar att byta stadgar påbörjades under året.

Under 2023 återupptogs ordförandeträffarna, som legat i träda under pandemin. Träffarna var uppskattade och vi ser att behovet, och betydelsen av, att mötas på riktigt är betydande.

Även två HSB-ledamotsträffar har hållits under året. HSB-ledamoten är vår viktigaste och mest uppskattade medlemsförmån och central för vår verksamhet.

Flertalet bostadsrättsföreningar har fått hjälp med ordförandeskap på sina stämmor. Det är en uppskattad tjänst som ger tillfälle till kontakt och utbyte mellan brf och regionförening.

Digitala kurser live med föreläsare via teams, har hållits. Majoriteten av dessa kurser hade juridiska teman. I samarbete med HSB Södra Norrland erbjuds även e-utbildningar. Planering för kurser där vi ses på plats, har påbörjats under året.

Tankar framåt

Det fysiska mötet är viktigt och vi ser ägarträffar som en fortsatt kärna i vår verksamhet. Även HSB-ledamotens roll, som länk mellan regionförening och bostadsrättsförening, är av stor betydelse.

Arbete med stadgebyten kommer att prägla kommande år.

Medlemsutveckling och HSB Bospar

Antalet enskilda medlemmar var vid utgången av året 23 538, vilket är en viss ökning från året innan (23 431).

En nationell reklamkampanj för HSB Bospar genomfördes.