Förvaltningstjänster HSB Boservice

Målsättningen med affärsverksamheten är att erbjuda bred och kvalificerad förvaltning, som leder till välskötta fastigheter och nöjda kunder.

En ny organisation för koncernen har arbetats fram under året och gäller från 1 januari 2024. Affärsområdet HSB Förvaltning skapas inom HSB Uppsala och samlar de tidigare separata affärsområdena HSB Förvaltartjänster och Ekonomisk förvaltning, samt Orderavdelningen. Förändringen innebär att Ekonomisk förvaltning överlåts från dotterbolaget HSB Boservice i Uppland AB till moderbolaget HSB Uppsala ekonomisk förening. Genom att överlåta ekonomisk förvaltning, samlar vi alla våra rådgivande tjänster och all vår tillståndspliktiga verksamhet i samma bolag.

För att förenkla för våra kunder och ytterligare stärka vår verksamhet, skapas en avdelning för kund- och medlemsservice inom HSB Förvaltning. Förändringen kommer att kunna göra organisationen effektivare och bland annat frigöra resurser för en bättre service.

Våra tjänster inom fastighetsskötsel samt bygg och teknik kommer även fortsättningsvis att ligga kvar på HSB Boservice.

En kundundersökning har under året genomförts, som visar att en övervägande majoritet av våra kunder är nöjda eller mycket nöjda med oss som leverantör. Våra främsta styrkor är kompetens, service och bemötande.

Ekonomisk förvaltning

Den digitala förändringsresa som i grunden handlar om att tillsammans rusta oss för att möta kunders och medlemmars förväntningar, har under året fortsatt. Tjänsterna effektiviserar vårt interna arbete samt ger styrelser verktyg som underlättar deras arbete.

Tjänsterna Digital köhantering och Överlåtelser har uppdaterats och nylanserats under året.

För att ha möjlighet att på ett effektivt sätt kunna nyttja alla centralt framtagna digitala tjänster, har HSB Affärsstöd under året tagit fram en ny lösning för de regionföreningar som ännu inte gått in i HSB Ekonomi. Projektet för att övergå i denna nya lösning har startat under december och enligt projektplanen sker implementering i början av juni 2024.

För att frigöra tid för mer kvalificerade arbetsuppgifter har möjligheten att automatisera en del av våra repetitiva processer fortsatt under året.

Ett nytt samarbetsavtal har tecknats med HSB Stockholm avseende låneförvaltning för bostadsrättsföreningar.

Arbetet med att minska pappersutskick har fortsatt under året, bland annat har medlemsaviseringen för HSB Uppsala skickats via Kivra för alla som har ett konto där.

Tankar framåt

Under 2024 kommer vi ha möjlighet att lansera nya digitala tjänster som kommer att göra styrelsearbetet smidigare och mindre tidskrävande. Vår förhoppning är att det ska förenkla det interna arbetet och effektivisera styrelsernas uppgifter.

Fastighetsservice

Under året har vi stärkt vår närvaro i Bålsta genom att etablera oss i en lokal på orten. Därigenom kan vi erbjuda snabbare service och tillgänglighet för våra kunder och medlemmar i Bålsta.

Arbetet med att utveckla och anpassa vårt arbetsordersystem har fortsatt under året. Ytterligare regionföreningar har valt att ansluta sig till arbetsordersystemet, eftersom HSB Affärsstöd avbrutit sitt projekt för en gemensam lösning.

Vi har utvecklat vår onlinetjänst för underhållsplan online och kan därmed erbjuda våra kunder en förbättrad tjänst.

Varumärkesbytet som pågått har under året slutförts genom att alla bilar, arbetsfordon och all utrustning stripats om. Även alla arbetskläder har fått korrekt logotype.

Vi har under året fortsatt med de kostnadseffektiviseringar som vi startade under 2022. Då var huvudfokus på fordon, under 2023 har fokus legat på maskiner och annan utrustning som har inventerats och i vissa fall sålts.

Tankar framåt

Framtiden ser bättre ut nu, än vad den gjorde för ett par år sedan. Våra kunder har haft det tufft, räntehöjningar och inflation, har medfört att endast de viktigaste uppdragen har beställts av oss. Nu börjar det släppa, räntorna förväntas gå ner och inflationen likaså – det börjar så smått att ljusna.