HSB Förvaltartjänster

HSB Uppsalas förvaltarenhet erbjuder tjänster inom fastighetsförvaltning, i första hand till bostadsrättsföreningar, men även till andra fastighetsägare. Våra uppdragsgivare utgörs till största delen av medlemsföreningar i HSB Uppsala, men vi har även uppdrag hos externa bostadsrättsföreningar och kommersiella verksamheter.

Målsättningen med verksamheten är att HSB ska bistå våra uppdragsgivare med kvalificerad rådgivning, som leder till väl förvaltade bostadsrättsföreningar och nöjda kunder. Kompetens, styrning och samverkan är förutsättningar för att utvecklas och växa och samtidigt tillgodose våra kunders behov med bibehållen hög kundnöjdhet.

Långsiktigt och tryggt

Våra förvaltartjänster ger långsiktig vägledning och säkerställer att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar får det stöd de ska. I uppdraget har vi rollen som rådgivare och rapportör i frågor som rör underhållsplanering och det löpande arbetet. Förvaltaren agerar kontaktperson gentemot entreprenörer och hjälper exempelvis till med att hantera myndighetskrav, ombesörja anbudsförfrågningar och med att upprätta driftavtal för fastigheten.

En kundundersökning har under året genomförts, som visar att en övervägande majoritet av våra kunder är nöjda eller mycket nöjda med oss som leverantör. Våra främsta styrkor är kompetens, service och bemötande.

Ny organisation

En ny organisation för koncernen har arbetats fram under året och gäller från 1 januari 2024. Affärsområdet HSB Förvaltning skapas inom HSB Uppsala och samlar de tidigare separata affärsområdena HSB Förvaltartjänster och Ekonomisk förvaltning, samt Orderavdelningen.

För att förenkla för våra kunder och ytterligare stärka vår verksamhet, skapas en avdelning för kund- och medlemsservice inom HSB Förvaltning. Förändringen kommer att kunna göra organisationen effektivare och bland annat frigöra resurser för en bättre service.

Utmaningar och framtida mål

I relation till våra förvaltade kunder har fokus under 2023 bland annat varit att förhålla oss till de förutsättningar som följt med den höga inflationen och räntehöjningar. Ökade kostnader för taxebundna tjänster, tillsammans med ökade materialpriser och stigande räntekostnader har satt fokus på föreningarnas ekonomi, vilket bland annat satt ökade krav på prioritering vid planering och upphandling av underhåll.

Genom vårt samarbete med HSB Värmland har vi tillsammans med våra kunder kunnat fortsätta utveckla vårt arbete med energieffektivisering, vilket resulterat i ett antal energieffektiviserande åtgärder hos våra föreningar.