VD-ord

I april antog HSB Uppsalas styrelse en målbild för hela koncernen.

Målbild

HSB Uppsala är framgångsrikt och effektivt med god tillväxt och lönsamhet, där varje medarbetare är delaktig, känner förtroende och yrkesstolthet.

Vi skapar värden för medlemmar och kunder
Vi bygger vårt varumärke på trygghet, ansvar och långsiktighet
Vi står för gott bemötande, snabb återkoppling och hög tillgänglighet.

För att kunna möta denna målbild har HSB Uppsala och HSB Boservice ändrat om i organisationen. Fyra affärsområden (Egna fastigheter, Teknisk förvaltning, Ekonomisk förvaltning och Fastighetsservice) har blivit tre (HSB förvaltning, Fastighetsservice och egna fastigheter). För att kunder och medlemmar ska få bästa möjliga service (”En väg in”) har en ny avdelning skapats, ”Koms”. I omorganisationen ingår även att flytta den ekonomiska förvaltningen och orderavdelningen från dotterbolaget HSB Boservice till HSB Uppsala ekonomiska förening. Kvar i dotterbolaget HSB Boservice blir fastighetsservice. Den nya organisationen gäller från 1 januari 2024 men organiseringen av ”Koms” inklusive ombyggnation av entréer beräknas vara klart under april 2024

90 och 100 årsfirande

2023 fyllde HSB 100 år och HSB Uppsala fyllde 90 år. Detta firades stort med olika aktiviteter. För HSB Uppsalas del gjordes en film om HSBs utveckling i hela Uppsala län. Från 1933 fram till 2023. Filmen visades på 2023 års årsstämma tillsammans med underhållning mm. Under ett par dagar i maj stod en trailer uppställd vid stationsområdet i Uppsala där många besökare fick ta del av HSB och HSB Uppsalas historia. Landshövding i Uppsala och HSB riks ordf besökte oss dessa dagar.

Alla medarbetare fick ta del av 90/100 års festligheterna i en stor fest under augusti månad 2023. Firandet av HSB 100 år fick stor uppmärksamhet medialt och det blev sammantaget ett lyckat firande.

Ökad medlemsaktivitet

Under 2023 har HSB Uppsala återupptagit träffar med både ordförande i HSB föreningar samt HSB-ledamöter. Minst två gånger per år ska ordförandena i våra HSB föreningar bjudas in till gemensamma träffar på Märstagatan, likaså HSB ledamöter. Under 2023 har det varit möten om bland annat energieffektivisering och hur man kan minska sina energikostnader, likaså har låneportföljshantering diskuterats. För HSB-ledamöter har det varit träffar kring stadgar och HSB-ledamotens roll.

Miljö

Under året har ett stort arbete pågått med att förfina insamlingsmetoden för klimatrapporteringen relaterat till HSBs nationella gemensamma mål att vi ska ha netto-noll klimatpåverkan i hela värdekedjan från 2040. Under 2023 gjordes också en sista uppföljning av det klimatmål som sattes inom HSB 2008, där målet var att minska de klimatpåverkande utsläppen med 75%. HSB Uppsalakoncernen uppnådde preliminärt en minskning på drygt 56%. Anledningen till att målet inte nåddes beror främst på uppvärmningen av hyresfastigheterna i Uppsala, då fjärrvärmen som levereras till stor del består av energiåtervunnet avfall som p.g.a. innehållet av plaster har en relativt hög klimatpåverkan.

HSB Boservice i Uppland AB har fortsatt att öka andelen elbilar och eldrivna handverktyg. Bolaget har under 2023 tagit ett principbeslut att fokusera på att enbart införskaffa eldrivna fordon eller hybridfordon. Traditionell bensin har helt fasats ut i handverktygen, och i stället används enbart batteridrift eller alkylatbensin. Detta innebär en minskad negativ inverkan på närmiljön, eftersom alkylatbensin minskar mängden carcinogener och giftiga kolväten i avgaserna med 90%, samtidigt som utsläppen av kväveoxid och marknära ozon halveras. Bolaget har också arbetat vidare med strategin att bekämpa ogräs främst med hetvatten för att minska mängden bekämpningsmedel.

ISO 9001/14001 certifiering

Under september 2023 genomfördes en uppföljande certifieringsrevision av HSB Uppsala av Svensk Certifiering, med godkänt resultat och förlängda certifikat. I slutet av året fördes även ISO-certifikaten för HSB Boservice i Uppland AB in under samma certifieringsorgan, med syftet att omvandla de båda separata certifieringarna till ett koncerngemensamt certifikat under 2024.

Omvärld

I februari 2022 inledde Ryssland ett krig mot Ukraina. Förutom det mänskliga lidande som under 2022 följt på Rysslands krig så har även övriga världen påverkats negativt. Hög inflation, höga energipriser, ökade kostnader för material, höjda räntor mm har fortsatt under 2023. Detta har påverkat HSB Uppsala under verksamhetsåret 2023. Ökade kostnader inom i stort sett alla områden har under 2023 påverkat koncernens resultat för 2023.

IT-säkerhet

Med digitaliseringen och den ökade tillgången på data får IT-säkerheten en allt större och viktigare roll i samhället. Inom HSB arbetar vi ständigt med att identifiera säkerhetshot och genom förebyggande arbete förhindra säkerhetsincidenter.

För att förbättra medarbetarnas kunskap kring att skydda företagets information, genomförs årligen utbildningar med syfte att utveckla ett sunt risktänkande avseende IT-säkerhet.

Detta arbete genomförs tillsammans med HSB Affärsstöd och andra regionföreningar.

Budget i balans

Ett viktigt led i koncernens arbete med att vidmakthålla budget i balans och att lyckas med resultatmål är att involvera verksamheten på alla nivåer i budgetarbetet. Därtill ska det vara på samma nivåer i en organisation vara möjligt att månadsvis göra uppföljning av sin verksamhet.

HSB Uppsala ekonomiska förening och HSB Boservice i Uppland AB har under 2022 infört ett nytt budget- och uppföljningssystem. Med detta nya system har avdelningar och enheter tagit fram sin budget och under 2023 löpande kunnat genomföra löpande uppföljning av sin verksamhet varje månad.

Förväntad framtida utveckling

Koncern

Utvecklingen av digitala tjänster för våra kunder, samtidigt som HSB Uppsalakoncernen ska bli en effektivare organisation, fortsätter. Avsikten är större konkurrenskraft med syfte att uppnå fler nöjda kunder. Affärsstöd som ansvarar för merpartern av IT system har inför 2024 aviserat ökade kostnader. Orsaken är ökade kostnader för bland annat IT säkerhet, men fortsatt arbete inom Affärsstöd under 2024 och framåt krävs för att komma tillrätta med kostnadsutvecklingen.

Omvärldsläget och dess marknadseffekter på HSB Uppsala kommer löpande att utvärderas under 2024. Kostnadsläget för tjänster inom HSB Uppsalakoncernen verksamhetsområde förändrades märkbart under 2023. Kostnaderna inom framför allt material och drivmedel ökade påtagligt under 2023. Räntor, inflation, drivmedel, lönebildning, materialpriser mm och hur dessa utvecklar sig har stor betydelse för HSB Uppsala koncerns ekonomiska resultat. Anpassning och effektivisering av verksamheten sker löpande utifrån utvecklingen, men utfallet av en anpassning är något som sker med en viss tidfördröjning.

Framtid utveckling av nyproduktion

Omvärldsläget och dess marknadseffekter på nyproduktion av bostadsrätter kommer löpnade att utvärderas under 2024. Marknadsläget för nyproduktion förändrades negativt och kostnaderna inom framför allt material ökade påtagligt under 2023. Beroende på hur räntor, inflation, drivmedel, lönebildning, materialpriser mm utvecklar sig under 2024 så påverkas förutsättningar för nybyggnation av bostäder.Omvärldsläget vittnar fortsatt om oförutsägbara tider men under våren 2024 har inflation och räntor stabiliserats och det pratas mer om räntesänkningar än om räntehöjningar.

Jag känner glädje över förtroendet att få leda HSB Uppsala och vill rikta ett stort tack till alla er som bidrar till att HSB Uppsala är en stabil och trygg bostadsaktör; våra medlemmar, kunder, hyresgäster, förtroendevalda, HSB-ledamöter och sist men inte minst alla medarbetare!
Thomas Thunblom vd, HSB Uppsala