Frågor och svar på årsredovisning 2019/2020

10 november 2020 Nedan följer frågor och svar som rör bostadsrättsföreningens årsredovisning 2019/2020

Fråga: Vad blev totalkostnaden för belysningen på stig mellan gård 3 och 5 (inkl. markarbeten, material och elarbeten). Förra stämman gav tillstånd upp till 50,000 kr. 

Svar: Lampor och elarbete: 25,875 kr.  Grävning: 6,906 kr Totalt: 32,781 kr

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga: Undrar vad som finns i nedan poster då föreningen inte har några anställda. Vem får lön utan att vara anställd? Vad är sociala kostnader? 

Svar: Det är de gårdsansvariga som får en ersättning varje år, betalas ut i november/december. Dessutom är det två medlemmar som gör en del arbeten åt föreningen; tittar till lokalerna, finstädar och storstädar, åker till soptippen, köper in div material, tar t ex gräsklippare på service. Gör en del småreparationer.  Ersättning betalas ut som lön, då dras skatt. Sedan betalar föreningen de så kallade sociala avgifterna p g a ersättningen är ”lön”. Dessa läggs på ersättningen och har redovisats separat i årsredovisningen (samma gäller även för de arvoden som utbetalas)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga: Nya avtal har tecknats med ”Telia” och ”WEFIX Trädgård”. Hur ser totalkostnaden för det nya avtalet med Telia ut jämfört med det gamla avtalet (serviceavtal + fiberuppkoppling)? 

Svar: Nytt avtal kostnad per port: 389 kr
Gammalt avtal kostnad per port: 308 kr
Serviceavtalet har oförändrad kostnad per port: 13:75 kr
Nya avtalet 102 portar då föreningslokalen är inkluderad i samma avtal.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga:  Vad ingår mer precist i avtalet med ”WEFIX Trädgård” (det står ”skötsel grönytor” – vad innebär detta, vi klipper ju fortfarande gräset själva?) Hur stor är kostnaden? Hur lång löptid har avtalet? 

Svar: Innehåll i avtalet: Här ingår slyröjning och bortforsling gällande gröna ytor utanför gårdarna, slänten utefter Båtmansvägen grönytorna på höger och vänster sida av backen upp gård 4 och 5 fram till garagelängan på gård 5. 
Kostnad: 43 000 kr/år
Löptid: Överenskommelsen gäller löpande tills vidare med slyröjning och bortforsling 1 gång per år. Kan avslutas när som helst, finns ingen bindningstid

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga: Det står att föreningen belastats av kostnader för justering av ytter- och altandörrar. Enligt stadgarna är ju dock gångjärn/beslag e t c medlems ansvar. Hur kommer det sig att kostnaderna hamnat på föreningen? Frågan kan tyckas oviktig men är intressant för mig eftersom jag själv fått justera altandörr på egen bekostnad.

Svar: Här finns justeringar av såväl gångjärn som justering av dörrar som slagit sig. Även justering av dörrkarm.
Föreningen har tagit kostnaderna då vi tolkat felen som om dom varit föreningens ansvar. Känns lite konstigt att gångjärn som finns monterade på dörr inte tillhör dörren som ägs av föreningen. 

Ansvar för smörjning och övrig skötsel av gångjärnen torde ligga på medlemmen. Ansvarsfrågan är öppen för framtida diskussion.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga: ”Löner och andra ersättningar” under Personalkostnader har ökat över 50% - vad beror detta på/vad ligger i dessa kostnader?

Svar: Se även fråga och svar ovan. Här ingår ersättning till en medlem som gör "småfix" i hela området, materialanskaffning mm och en annan medlem för i första hand städinsatser i gemensamhetslokalens olika utrymmen.

Båda dessa personer har anlitats i större utsträckning än föregående år.
I denna post ingår även ersättning till gårdsansvariga

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga: Vad är anledningen till valberedningens förslag att styrelsen ska bestå av högst 8 styrelseledamöter? 

Svar: Anledningen är att dagens styrelse består av 8 styrelseledamöter varav 1 är utsedd av HSB och 7 vid vår årsstämma.

I vårt första utskick hade vi inte räknat med HSB:s representant i vår styrelse.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga:   Avseende kortfristiga placeringar not 18, sidan 15, med omsättningsdatum 2020-08-31. Kommer dessa placeringar förlängas eller kommer de att användas på annat sätt?

 

Svar: Styrelsen har i många års tid valt att placera medel på ett konto med ränta i HSB. Dessa medel behövs ej inom en nära framtid, men ska användas längre fram för underhåll. Kan vid behov disponeras utan uppsägning. Medel som utlånas har oftast utlånats på 1 års tid. Styrelsen gör alltid en bedömning hur mycket som kan lånas ut samt lånetiden. Just nu är ränteläget mycket lågt och inkomsträntan inte så hög. Placeringarna som avslutades 30 augusti har förförlängts med ett år. Beslut fattades på ett styrelsemöte.  Det ligger stora underhåll framöver varför föreningen behöver ”spara” till detta. 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga: Angående översyn och underhåll av hårda ytor på gator och gårdar. Avser det även plattor utanför bostadsentrén? Hur hanteras detta under tiden för akuta sättningar av plattor/stenar?



Svar: Under våren kommer styrelsen att inventera våra hårda ytor för att konstatera behovet av underhåll/byte av plattor. Gäller både gångar och utanför bostadsentrén.

 

Vid akuta problem kontakta styrelsen via e-post så gör vi en gemensam besiktning och bestämmer åtgärd utifrån detta i avvaktan på en större åtgärd.