Föreningen Fiolen

BRF Fiolen är ritad av den prisbelönte arkitekten Christer Malmström. Grundtanken i planeringen var att skapa ett bostadsområde som är en del av grönskan i Björkekärr.

De två huskropparna ligger så att det skapas en ljus och luftig innergård och varje lägenhet har flera glasade dörrar utmed en balkong som sträcker sig längs hela lägenheten. Vardagsrummet, köket och badrummet har alla en glasad dörr för att hela lägenheten ska ha kontakt med den långa balkongen och den grönska som omger hela Björkekärr.

Innergården är planerad av prisbelönta 02LANDSKAP och landskapsarkitekt My Lekberg Hellström. Här finns en lekplats med olika gungor och en sandlåda.

Badrummet är planerat i tre delar, en toalett och sedan en tvättstuga och därefter ett bad och duschutrymme. Det hänger ihop men kan separeras och gästerna behöver inte gå in i ”tvättstugeröran”. Det anses som en lyckad lösning som har efterfrågas i andra byggprojekt. Badkaret ligger närmast balkongdörren för att kunna öppna och släppa in fågelljudet när man badar.

Närheten till Delsjöområdet med badplatser, gångvägarna och motionsspår är en av de stora fördelarna med området. Buss 17 har en hållplats strax intill och det är ca 15-20 minuter till Göteborg centrum.

HSB:s Brf Fiolen är ett privatbostadsföretag som upplåter bostadsrätter åt sina medlemmar och föreningen äger marken d.v.s. fastigheten Göteborg Sävenäs 177:1. Det finns 87 bostadsrätter som är fördelade på 1rok, 2 rok, 3 rok, 4 rok. På nedre våningen finns uteplatser och på övre våningen finns några lägenheter som har takterass. De övriga tre våningarna har längsgående balkonger. Adresserna är Rosendalsgatan 27-29 och Smörslottsgatan 51-65.

Föreningen har tecknat avtal för alla lägenheter med Telia. Där ingår telefoni, bredband och TV(Lagom)

Garage finns i källarplanet och det finns 84 parkerings platser. Det är, just nu, ingen kö till platserna. Till 28 av platserna finns en laddbox för elbilar, som kan hyras av medlemmar. Det finns också parkeringsplatser utomhus på Rosendalsgatan och Smörslottsgatan.

I Källaren finns lägenhetsförråd, cykelgarage, gästlägenhet, en föreningslokal, gemensam tvättstuga och förråd för däckförvaring.

Föreningens fastighet är fullvärdesförsäkrad i Länsförsäkringar Göteborg och Bohus län.