Om föreningen

Vad är en bostadsrättsförening, vad gör styrelsen & hur kan jag påverka?

Bostadsrätt är en boendeform där du själv är med och äger huset du bor i. Bostadsrätten innebär också ansvar och skyldigheter att tillsammans med bostadsrättsföreningens övriga medlemmar ta väl hand om såväl den egna bostaden som de utrymmen, inne och ute, som ni disponerar gemensamt.

En styrelse består av representanter för bostadsrättsföreningen som väljs ut vid föreningsstämman. Frågor som tas upp och beslutas om i styrelsen är till exempel skötsel av området och den ekonomiska förvaltningen. Även om du inte vill engagera dig i styrelsen har du alltid möjlighet att komma med förslag på förbättringar i området. Det gör du genom att lämna in ett förslag på förbättring (en så kallad motion), senast den sista februari varje år, så tas din fråga upp på föreningsstämman.