Det finns regler kring andrahandsuthyrning. Orsaken till detta är att ditt bostadsrättsinnehav automatiskt innebär att du har ett ansvar gentemot och intresse i föreningen. Det har inte den som hyr bostad i andrahand.
All andrahandsuthyrning ska vara tidsbegränsad och måste godkännas av styrelsen. Styrelsen har beslutat att godkänna uthyrning i max två år (dock krävs ny ansökan en gång per år) så länge inga problem uppstår. Längre tid än två år kan med undantagsfall godkännas av styrelsen. Ansökan om andrahandsuthyrning skall innehålla uppgifter om andrahandshyresgästen, uthyrningstid samt eventuella intyg från arbetsgivare eller studieinrättning.
Vid andrahandsuthyrning ansvarar du för att månadsavgiften betalas i tid och att du har rätt försäkring avseende lägenheten och att din hyresgäst sköter sig. Otillåten eller misskötsam andrahandsuthyrning kan leda till att du förverkar din bostadsrätt, vilket innebär att du kan tvingas sälja den.
Tillstånd lämnas om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl t.ex tillfälligt arbete, studier på annan ort, sjukdom, vård av nära anhörig samt utlandstjänstgöring. Även andra skäl kan vara beaktansvärda. Ansökan om andrahandsuthyrning skall lämnas eller skickas skriftligt till styrelsen.
Ansökningsblankett finner du här på vår hemsida under fliken "blanketter för utskrift".
Hyresnämnden har fastställt att korttidsuthyrning via AIRBNB och liknande verksamheter är att likna vid hotellverksamhet.
”Att upplåta en lägenhet olovligen är en förverkandegrund som kan ligga till grund för en uppsägning av nyttjanderätten till bostaden, säger Sofie Kjellin, chefsjurist HSB Riksförbund.”