Andrahandsuthyrning

Det finns regler kring andrahandsuthyrning. Orsaken till detta är att ditt bostadsrättsinnehav automatiskt innebär att du har ett ansvar gentemot och intresse i föreningen. Det har inte den som hyr bostad i andrahand.

All andrahandsuthyrning ska vara tidsbegränsad och måste godkännas av styrelsen. Ansökan om andrahandsuthyrning skall innehålla uppgifter om andrahandshyresgästen, uthyrningstid samt eventuella intyg från arbetsgivare eller studieinrättning.

Vid andrahandsuthyrning ansvarar du för att månadsavgiften betalas i tid och att du har rätt försäkring avseende lägenheten och att din hyresgäst sköter sig. Otillåten eller misskötsam andrahandsuthyrning kan leda till att du förverkar din bostadsrätt, vilket innebär att du kan tvingas sälja den.

Tillstånd lämnas om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl t.ex tillfälligt arbete, studier på annan ort, sjukdom, vård av nära anhörig samt utlandstjänstgöring. Även andra skäl kan vara beaktansvärda. Ansökan om andrahandsuthyrning skall lämnas eller skickas skriftligt till styrelsen.
Ansökningsblankett finner du här på vår hemsida under fliken "blanketter för utskrift".

Styrelsen beslutar om tillstånd endast för tillfällig upplåtelse, max 1 år i taget .Tillståndet gäller endast för den period och den hyresgäst som du har angivit. Ändras något av detta krävs ett nytt tillstånd. En upplåtelse utan tillstånd eller att hyresgästen inte sköter sig kan leda till uppsägning från föreningen.
Fr o m 1 juli 2020 tar föreningen ut en administrativ avgift vid andrahandsuthyrning på 500 kr.