Larm och Brandvarnare

Vid problem på Larm eller Brandvarnare, gör en anmälan på fliken "Felanmälan" i huvudet på hemsidan. Larm och brandvarnare är kopplade och strömförsörjda via en gemensam central för ALLA lägenheter.
Eller klicka på länken:  Felanmälan
HSB kommer då att kontakta sin levarantör, Bravida, som kontaktar dig och åtgärdar ev fel.  

Viktigt: 
De nya brandvarnarna från 2015, är gjorda med optisk teknik. ( De gamla var joniserande.) Det innebär att de är mycket känsliga för slipdamm vid ett eventuellt renoveringsarbete i lägenheten. Den skall då täckas över, tillfälligt, för att undvika slipdamms inträngning. Glöm ej att avlägsna denna övertäckning efter avslutad slipning för dagen. . 
Skulle brandlarmet falsklarma pga av byggdamm, går de ej att stänga av,  utan måste bortkopplas fysiskt. Detta bör göras av Bravida, då kablaget inte får kortslutas. En kortslutning innebär att alla andra lägenheter får sina brandvarnare avstängda och kan skada övervakningsenheter.  

Likaså gäller detta om man vill flytta den eller ändra installationen, måste en felanmälan göras, enligt ovan text. Kostnaden debiteras på lägenhetsinnehavaren. 

En brandvarnare som larmat pga av slipdam eller andra partiklar, går ej att rengöra. Ej heller återställas. Den måste bytas ut av Bravida, till ett självkostnadspris på fn ca 2500 Kr.  Detta debiterar HSB lägenhetsinnehavaren, efter byte av Bravida.  

Se även under "Service / Larm & Brandvarnare " : Länk