Telia - TV, telefoni och bredband

Vår förening har Telia som leverantör för bredband, telefoni och TV.

Basutbudet är TV lagom, Telia Play, Bredband 100 / 100, Telia WiFi, E-post och Telefoni.

Support med installation kan efterfrågas från Telias Kundtjänst (90 200)

Ditt gamla nummer inte automatiskt att flyttas (om du har annan leverantör än Telia), utan varje hushåll måste begära en flytt om så önskas, kontakta kundtjänst (90 200) för hjälp

Vi hade öppet hus måndag 18/11 19.00 - 20.00, där framkom en del frågor, bl.a.:

Kan man koppla in TV-boxen trådlöst?

  • Ja, det går utmärkt, men det behövs extra utrustning, se: https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-tradlos-tv-med-repeater-plus
  • Man kan också själv införskaffa egen utrustning, t ex ihop med en WiFi extender eller ett s.k mesh nätverk. Det kan bli billigare, men då saknar du support från Telia. 
  • Vi har också gjort en provinstallation där man man utnyttjar "eluttaget" för bredbandet. Här finns det många produkter att välja mellan, vi har provat tp-link: "TL-PA7010P KIT". Vi har uppmätt (bredbandkollen) nära 100 Mbpbs i alla uttag (dock stor spridning mellan olika uttag). Lösningen verkar stabil för TV (detta gäller vår provinstallation).

Andra synpunkter/frågor som kommit in via vår enkät (Tack för deltagande, engagemang och den positiva och negativa kritik som inkom, allt finns inte med här men vi jobbar vidare i styrelsen): 

  • SVT lokalsändning ställer du in så här:
    Telia fjärrkontroll: Menu -> Inställningar -> SVT Lokalkanal
    Ändra till SVT Väst (om det är det du vill se) 
  • Trådlösa bredbandet är långsamt, någon har 42-54 / 64-72, enligt bredbandskollen för 100/100, annan har 290/287 for 250/250. Vi behöver lite mer feedback angående detta... t.e.x. kör ni på 2.4 GHz bandet eller 5 GHz, kan det vara annan utrustning som stör.... 
  • Instabil uppkoppling via trådlöst. Här är det svårt att ge generella svar, men några har fått sin router utbytt, vi har också haft defekt "modem". Telia supporten ska kunna ge bra råd (ligg på och ge inte upp), men det kan också bero på just din unika installation hemma (störande utrustning etc).  
  • 2022-10-01, Telia och Viaplay har strandat i sina försök att komma fram med nytt avtal, och detta påverkar vårat programutbud. Se Telias hemsida för mer information.