Bostadsrättslägenhet

Vad innebär det? Vi som bor i en bostadsrätt har stora möjligheter att utveckla vårt boende till något unikt och givande. Medlemmarna i en förening äger tillsammans föreningens hus - ju fler medlemmar som är villiga att ta ansvar för alla de små och stora uppgifter som finns i en bostadsrättsförening - desto bättre blir området och grannsämjan.

Ekonomi

När du köpte den lägenhet, som du nu bor i, var det egentligen inte lägenheten du köpte, utan del av hela bostadsrättsföreningen, bostadsrätten, med rätten att nyttja och att bo i den lägenhet du har under obegränsad tid. Detta innebär att du, och vi alla andra, har ett gemensamt ansvar för skötseln av hus och gård och för föreningens ekonomi.
Våra gemensamma utgifter är bland annat lån, räntor, värme- och vattenavgifter, underhåll av mark och byggnader, trappstädning och sophämtning etc.
Föreningens inkomster är de avgifter och lokalhyror, som medlemmar och hyresgäster betalar varje månad.