Störningar

Goda grannar kan också störa

Att bo i bostadsrätt innebär att man har både rättigheter och skyldigheter som är förknippade med just boendet. Grannar finns runt omkring och man måste därför visa hänsyn så att man inte stör. (Omvänt har man förstås rätt att själv kräva hänsyn av sina grannar.) En god regel är att man mellan kl 22.00 och 07.00 (Se trivselreglerna) undviker bullrande verksamhet, att man drar ner volymen på TV, stereo, etc och att man själv inte är så högljudd att grannarna störs.

Eftersom vi bor tätt inpå varandra är det ofrånkomligt, men också normalt, att vissa ljud fortplantar sig från en lägenhet till en annan. Till det normala hör t ex busiga och högljudda barn, enstaka fester med hög musik, husdjur, att någon måste spika eller borra i väggen för att sätta upp tavlor och skåp, m m. Det finns naturligtvis också sådant som inte hör till gott uppförande, då vi blir störda av ofta förekommande bråk, skrik och hög musik. Det är hur man skall komma till rätta med detta som denna PM handlar om.

Dina första steg, skall du styra till den granne som stör dig. Din granne har kanske inte tänkt sig för och är inte riktigt medveten om att han har stört någon. Ofta kan problemet faktiskt lösas redan här!

Om din granne inte vill förstå att hen har stört dig och om störningarna upprepas, trots att ni har samtalat med varandra, bör du gå vidare till någon av föreningsstyrelsens medlemmar. Viktigt är att du gör det skriftligt, och ju mer detaljerad du är desto bättre. Styrelsen tar då upp frågan på sitt nästa sammanträde och om man bedömer att störningarna är anmärkningsvärda uppmanar man, via styrelsen, att den störande grannen skall sluta störa.

Skulle inte detta hjälpa, kan föreningen gå vidare genom att säga upp grannen för avflyttning. Om denne inte accepterar en uppsägning är nästa steg i processen en rättslig prövning i tingsrätten, vilket kan resultera i att lägenheten förverkas och tvångsförsäljs. (Det bör påpekas att detta är en lång process och att du behöver utrusta dig med tålamod.)

För att föreningen skall kunna driva ärendet rättsligt måste föreningen kunna bevisa störningarna. Till hjälp för detta är det viktigt att Du och Dina andra grannar gör anteckningar när ni störs, där det framgår vem som stör och vid vilken tidpunkt. Du bör också förbereda dig på att själv bli kallad för att vittna. För att nyttjanderätten till lägenheten skall kunna förverkas måste man alltså kunna bevisa störningarna och att de är tillräckligt graverande.

Om du vill ha mer information eller hjälp är du välkommen att på nytt kontakta någon av medlemmarna i föreningens styrelse.