Information om kollektivt avtal avseende bredband och telefoni

24 december 2009

Information om Kollektivt Bredbandsavtal 2009-12-22

 

Hej, nedan följer information angående kollektiv Bredband

Bifogat med detta brev kommer information från Telia Sonera angående Bredbands installation samt telefon nummer och Öppettider på Telia Sonera Kundtjänst.

Det första informationsbladet avser handhavande vid flytt från befintlig lösning till det nya kollektiv avtalet oavsett om du är Telia kund idag eller inte.

Det andra bladet är mer generell information angående att vi har tecknat ett kollektivt avtal med Telia Sonera på 100/10 Mbps bredband med tillhörande IP telefoni.

Vill understryka att Digital TV inte ingår i kollektiv avtalet utan här kvarstår befintligt avtal med Com Hem. Det är naturligtvis upp till enskild medlem att teckna eget Digital TV avtal via Telia Bredband.

Installationen av tjänsterna kommer att ske i två olika faser,

• Fas Ett (1) Bredband, 100/10 Mbps,
Kopplas på till varje lägenhet. Det ska redan idag vara möjligt att ansluta till uttag och få minst 10Mbps, uppgradering till den högre hastigheten kan förväntas ske vecka 1 (4/1-8/1).

• Fas Två (2) IP Telefoni,
Telia Sonera kommer att leverera nödvändig hårdvara, bredbands switch samt IP Telefoni adapter via Föreningen, som kommer att distribuera ut till varje lägenhet. För tillfället råder brist på Bredbands switch varför vi idagsläget inte kan säga när detta kommer att ske.

Support för installation av IP Telefoni kan ges om så önskas, en intresse anmälan kommer att tas in om support önskas eller ej när vi har fått ett besked om leverans.

Den fasta avgiften för ovan kollektiv tjänst ingår i medlemsavgiften förutom samtalskostnaden som betalas av enskild medlem. Det är naturligtvis fortfarande upp till enskild individ om man vill utnyttja denna tjänst eller inte. När det gäller den utrustning som ska installeras för telefoni så tillhör den fortsättningsvis föreningen/lägenheten.

Vid eventuella frågor kontakta Telia Sonera Kundtjänst
Tel 020-755 766

Med Vänliga Hälsningar
Brf Slottet Styrelsen
Håkan Svanlund

 

Information från Telia Sonera

Telefoni

Portering
Har kunden hela sitt telefoniengagemang hos annan leverantör än Telia måste kunden kontakta Telia 1 månad innan flytt. Detta för att behålla sitt geografiska nummer.
Kunden måste skriva på fullmakt och skicka in avtal där han/hon godkänner övergång till Telia samt sitt nya avtal med Telia.

TAB (Skanova Telefoni Abonnemang)
Kunden har sitt telefoniabonnemang hos annan leverantör men är fortfarande inom Skanovas nät. Övergång till Telia är 17 dagar, på grund av ångerrättsregler.
Kunden måste därmed kontakta Telia i god tid före flytt för övergång till Telia. Fullmakt behövs inte.


Bredband

Annan leverantör
Har kunden bredband via annan leverantör måste han själv kontakta leverantören för att se över bindningstid och säga upp sitt abonnemang innan avflytt.
Det går INTE att portera över Bredband från annan leverantör till Telia FiberLan.

Telia
Har kunden bredband via Telia kan han kontakta kundtjänst på 020-755 766 och få hjälp att stänga ner sin nuvarande tjänst och öppna upp Telia Bredband FiberLan. Kunden behöver inte tänka på uppsägningstid. Kundtjänst hjälper även att flytta över e-post.
Finns det eventuellt hemsida/or ska innehållet sparas ned, då det inte går att flytta hemsidor.

Tv
Annan leverantör
Har kunden tv via annan leverantör måste han/hon själv kontakta leverantören för att se över bindningstid och säga upp abonnemang innan avflytt.
Det går inte att portera över tv-abonnemang till Telia.

Telia
Har kunden redan Telia Digital-tv ska kunden kontakta kundtjänst på 020-755 766 och få hjälp att stänga sitt nuvarande abonnemang och teckna nytt kanalpaket via Telia FiberLan. Detta genererar även nya koder till Telia Digital-tv. Kunden behöver inte tänka på uppsägningstid på sitt nuvarande Telia Digital-tv.