Cykelrum

2022 installerade Samuelsson & Partner ett nytt digitalt låssystem för föreningens cykelrum från Digital Låssmed med deras kundportal - Låsportalen.

Cykelrummen som fått låssystemet finns på fram- och baksidan av husen (bottenplan). Detta gäller ej cykelrummet i källaren, här får man fortfarande använda husmorsnyckeln som innan. Styrelsen har valt att begränsa det till en huvudanvändare per lägenhet för att underlätta administrationen men det går enkelt att dela vidare accessen till ytterligare personer i hushållet eller eventuella hyresgäster.

Låsportalen

För att få tillgång till cykelrummen i din fastighet krävs att en av bostadsrättsinnehavarna som står på lägenheten skickar ett mail till styrelsen (hsbtriangeln@gmail.com) med nedan information för att kunna registreras som huvudanvändare:

  • Namn:
  • Lägenhetsnr:
  • Mailadress (som önskas registreras i din profil):

Efter att du har skickat ett mail med ovan information kommer du inom någon dag få ett mail från Digital Låssmed med en inbjudan att slutföra registreringen. Beroende på hur din inbox ser ut och vad för mail du använder kan mailet hamna i skräpposten så håll utkik även där ifall det inte kommer något till din vanliga inbox. Följ instruktionerna som anges och ange ditt personnummer om du vill ha möjlighet att logga in med BankID i framtiden, efter slutförd registrering har du tillgång till cykelrummen när du loggar in på Låsportalen.

Låsportalen - Användning

För att öppna dörren till ett cykelrum följer du följande steg:

  1. Logga in på Låsportalen
  2. Gå in på Lås längst ner till höger där samtliga tillgängliga dörrar/lås finns
  3. Tryck på den dörr du vill öppna
  4. Tryck på cirkeln med låset tills cirkeln är fylld
  5. Dörren är nu upplåst i några sekunder innan den låser sig igen 

OBS! Om dörren till cykelrummen inte stängs ordentligt inom 45 sekunder efter öppnandet kommer en ljudsignal ljuda för att uppmärksamma er boenden att stänga igen dörren ordentligt, när dörren är stängd ordentligt slutar ljudsignalen att låta.

Låsportalen - Lägg till på hemskärmen

Eftersom Låsportalen är en ren progressiv webbapplikation är det är möjligt att skapa en genväg till Låsportalen på sin hemskärm så man inte behöver gå via mobilens webbläsare varje gång. För att få Låsportalen på sin hemskärm laddar man inte ner den via App store eller Google store, utan det görs via att man sparar ner hemsidan på sin smartphone. Följ stegen nedan i respektive länk beroende på vilket operativsystem din telefon har, där finns tydliga instruktioner och bilder för hur du ska göra.

Ladda ner Låsportalen på din smartphone - Android

Ladda ner Låsportalen på din smartphone - Iphone  

Låsportalen - dela access till flera

En av bostadsrättsinnehavarna som står på lägenheten är den som registreras och kommer vara huvudanvändare i systemet. Huvudanvändaren kan sedan själv styra och dela vidare accessen till andra i hushållet eller sina hyresgäster. Följ nedan steg för att dela access till andra:

  1. Gå in på Låsportalen antingen via genvägen på din hemskärm eller via webbläsaren på din mobil.
  2. Gå in på Lås längst ner till höger där samtliga tillgängliga dörrar/lås finns
  3. Tryck på Delad Åtkomst längst uppe i högra hörnet
  4. Tryck på plus-tecknet (+) för att lägga till 
  5. Välj vilka lås du vill dela åtkomst till. Ex. Cykelrum Gitarrgatan 3 Baksida. Tryck på Nästa
  6. Välj tidsperiod som accessen ska vara giltig, om inget val görs gäller accessen endast ett dygn. Tryck på Nästa
         a) Tillsvidare (Gäller så länge huvudanvändaren har kvar sitt konto eller tills dess att huvudanvändaren tar bort delningen)
         b) Tidsbestämt
  7. Skriv in namn och telefonnummer på personen. Tryck på Dela Åtkomst
  8. Personen kommer automatiskt att få ett sms med en länk till en sida där låses kan öppnas. Följ därför instruktionerna noga i smset.
  9. Klart! Kontrollera att accessen för det cykelrum som du gett behörighet för fungerar.

Låsportalen - Felsökning

Vid tillfällen då du har problem att komma in på Låsportalen och skärmen blir grå eller låser sig, följ följande felsökningssteg och kontrollera om det fungerar igen efter varje fullföljt steg: 

  1. Kontrollera internetanslutning
  2. Stäng/avsluta appen och öppna på nytt
         a) Android: Avsluta på Android
         b) Apple: Avsluta på Apple
  3. Gå in via webläsare (t.ex Samsung Internet, Chrome, Safari, Egde, Firefox, Opera)
  4. Ring support, 08-120 46 110.