Felanmälan i din nya bostad

Tänk på att du själv får bekosta utryckningar som rör sådant som du som bostadsrättsinnehavare har underhållsansvar för enligt stadgarna.

Så anmäls ett fel, garantifel eller ärende
Vid fel i lägenheten eller allmänna utrymmen: 

  • Felanmälan via webben är öppen dygnet runt: https://www.hsb.se/goteborg/felanmalan/ alternativt logga in via HSB Portalen
  • Du kan också göra en felanmälan på telefon. Vid akuta fel under dagtid, kontakta HSB Göteborg under ordinarie öppettider på telefon: 010-442 24 24.

Akuta fel 
Fel som inte kan vänta till ordinarie öppettid, så som en vattenläcka, strömlös lägenhet, ring Securitas på telefon 010 – 470 55 98

Vitvaror 
Anmäls direkt till leverantören, Electrolux på telefon: 031-51 31 10
(OBS! meddela alltid namnet på bostadsrättsföreningen och modellbeteckning på din vitvara).

TV, bredband och telefoni
Anmäls direkt till Telia på telefon 90 200.

Hiss 
Anmäls till Schindler på telefonnummer 020-31 33 33

Så lång tid tar det för felet att åtgärdas

Nedan följer några typexempel på olika fel och anmälningar som är vanliga och hur HSB tillsammans med entreprenören har bedömt tidsgränser och rutiner för åtgärd/hantering av dessa. Notera att dessa tider i huvudsak gäller under de tre första månaderna efter inflyttning. Leveranstider etc. kan påverka nedan angivna tidsgränser. Vissa avvikelser kan förekomma.

 

Akuta fel – åtgärdas inom 24 timmar (ska anmälas till Securitas utanför ordinarie arbetstid)
Exempel på fel som är så akuta att de behöver åtgärdas inom ett dygn från det att felanmälan gjorts:

Vattenläcka från rörinstallation med risk för följdskador, avloppsstopp, ingen värme i lägenheten (vintertid), ingen el i lägenheten, ventilation eller köksfläkt ur funktion, lås med ”tagg” ur funktion, lägenhets- eller entrédörr går ej att stänga/låsa upp.

Mindre akuta fel – åtgärdas inom en vecka
Exempel på fel som behöver åtgärdas inom en vecka från det att felanmälan gjorts: WC-stol, blandare eller kranar som rinner, droppar och är utan risk för följdskada, avloppslukt, brus i värmesystem, värmeproblem - men värmen i funktion, bullerstörning, balkongdörr/fönster som är svårt att öppna eller stänga, fel i våtutrymme som eventuellt kan orsaka följdskada, kakel som släppt, utvändiga brunnar, vattenavrinning etc.

Ej akuta fel - åtgärdas inom en månad
Exempel på fel som behöver åtgärdas inom en månad från det att felanmälan gjorts: Värmeproblem eller el-problem eller andra problem som enligt boende ej är akuta.