Bostadsrättshavare ska på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick. Det innebär att bostadsrättshavare ansvarar för att såväl underhålla som reparera lägenheten och att bekosta åtgärderna. Detta gäller även mark, förråd, garage eller andra lägenhetskomplement som ingår i bostadsrättsupplåtelsen. Detta framgår av §31 i föreningens stadgar, och styrelsen vill uppmana alla medlemmar att uppdatera sig om den paragrafen.
Fastighetsskötsel i föreningen utförs av EnergiTeknik i Helsingborg AB.
Upptäcker du ett fel på fastigheten, som föreningen ansvarar för, gör omgående en felanmälan till felanmalan@brisen.nu.
Längst ned på sidan finns information om vad du som bostadsrättshavare ansvarar för och vad som ingår i föreningens ansvar.
Felanmälan:
Felanmälan via e-postmeddelande görs till: felanmalan@brisen.nu
Felanmälan via telefon: 042-15 69 90 vardagar 08-16 lunchstängt 12-13
Hiss:
Felanmälan KONE 0771-50 00 00
Bredband:
Via stadsnätet: Vid problem kontakta er leverantör/operatör.
Via gruppanslutning: Kontakta Bredband2s support 0770-811 000 vardagar 09.00-18.00
eller https://www.bredband2.com/privat/kundservice/
Nycklar och taggar:
Nycklar och taggar beställer du av föreningen via e-post nycklar@brisen.nu
Fastighetsjour:
Fel under kvällar, nätter och helger som måste åtgärdas omgående, där föreningen har underhållsansvar och åtgärd inte kan vänta till nästkommande vardag. (GÄLLER ENBART AKUT ALLVARLIG FARA FÖR FASTIGHET OCH LIV)
Tel: 040-676 92 95 Bravida jour.
OBS! Icke akuta utryckningar och utryckningar som avser något som bostadsrättshavare ansvarar för, debiteras anmälaren.
Teknisk förvaltare:
Rickard Jönsson, förvaltare, Energiteknik i Helsingborg AB, 042-16 95 41
E-post: rickard.jonsson@energiteknik.
Mitt HSB:
Du finner mer information på: Mitt HSB
Här finner du dina avier och information om ditt boende samt andra handlingar som rör föreningen.
Avgiftsavier:
All hantering och administration av avier, överlåtelser, underlag för deklarationer, pantsättning mm hanteras av HSB Landskrona.
Kontakta Anette Christensen, HSB Landskrona 0418-49 99 02
E-post: admin.landskrona@hsb.se
Läs mer: Information om avisering av månadsavgifter
Försäkringsfrågor och skadedjur:
Föreningen tecknar bostadsrättstillägg för alla föreningens lägenheter via Länsförsäkringar, försäkringsnummer 2956836. Du anmäler själv skada till försäkringsbolaget telefon 040-633 915. Vid akut skada telefon 020-59 00 00.
Föreningen tecknar försäkring för skadedjur via Anticimex Försäkringar AB, försäkringsnummer 200111286. Vid behov av sanering kontakta Anticimex, telefon 075 245 10 00.
Vid frågor om föreningens försäkring, bostadsrättstillägg eller skadedjursbekämpning, kontakta respektive försäkringsbolag.
Observera att Länsförsäkringars handläggare ibland anser att föreningen ska göra anmälan anmälan avseende bostadsrättstillägget. Detta är en felaktig uppgift. Länsförsäkringar har bekräftat att anmälan som avser bostadsrättstillägget ska anmälas av bostadsrättshavaren.
Behöver du hjälp med anmälan till försäkringsbolaget hanteras detta av vår förvaltare och debiteras vanligen direkt till dig som bostadsrättshavare, oavsett om skadeersättning utbetalas eller inte. Föreningen debiterar dig som boende en avgift på
1 250 kronor inkl moms för biträde med en anmälan till försäkringsbolaget.
Garantier:
Föreningens nybyggnadsgaranti upphörde 2023-03-23.
I vissa delar finns det ett förlängt garantiåtagande. Alla garantiåtaganden sköts av HSB Landskrona tel 0418-49 99 90