Fusion HSB Dalarna och HSB Mälardalen

25 november 2018 Förslag till beslut gällande fusionsplan HSB Dalarna och HSB Mälardalen

 

Styrelsen i HSB Dalarna Ekonomiskförening. (”HSB Dalarna”) har tillsammans med styrelsen i HSB Mälardalen Ekonomisk förening (”HSB Mälardalen”) föreslagit att föreningarna ska fusioneras genom absorption, där HSB Dalarna skall uppgå i HSB Mälardalen.

Föreningarna har enats om att en fusion är en naturlig följd av de förändringar som sker i omvärlden. Sammanslagningen ger föreningarna ökade förutsättningar att minska sårbarheten, säkra kvalité och lokala närvaro, behålla och locka kompetenta medarbetare samt möta dagens och morgondagens krav på investeringar i IT-system och digitalisering. Fusionen medför även en ökad finansiell förhandlingsstyrka i relation mot banker och andra finansiella institut.

Styrelserna för HSB Dalarna och HSB Mälardalen har antagit en gemensam fusionsplan daterad den 21 september 2018. Fusionsplanen anmäldes för registrering hos Bolagsverket den 15 oktober 2018.

Enligt fusionsplanen ska fusionen genomföras genom att HSB Mälardalen som övertagande förening absorberar HSB Dalarna. Fusionen föreslås ske kostnadsfritt. Genom Bolagsverkets registrering av anmälan av genomförd fusion, vilken beräknas kunna ske omkring den 1 april 2019, avses HSB Dalarna upplösas och dess medlemmar samt tillgångar och skulder att övergå till HSB Mälardalen.

För att kunna genomföra den avsedda fusionen mellan HSB Dalarna och HSB Mälardalen föreslår styrelsen att föreningsstämman beslutar om godkännande av fusionsplanen.

Majoritetskrav

Enligt lagen om ekonomisk förening 16 kap 15 § är ett föreningsstämmobeslut giltigt om minst två tredjedelar av de röstande biträder förslaget.

Handlingar

Fusionsplanen med bilagor, innehållandes en mer detaljerad redogörelse för bakgrund och motiv för fusionen samt en beskrivning av fusionens effekter, är från och med den 26 oktober 2018 tillgänglig hos föreningarna. Medlemmar och röstberättigade kan på begäran även ta del av dessa handlingar kostnadsfritt via post, e-post eller genom att vända sig till respektive förenings regionkontor.