Föreningen disponerar 13 P-platser ute med elstolpe (300 kr/mån för motorvärmaruttag och 350 kr/mån + eldebitering för laddplats), 6 P-platser ute utan elstolpe (200 kr/mån), 25 garageplatser inne (800 kr/mån), 2 MC-platser i garaget (400 kr/mån) samt 1 permobilplats med laddning i garaget (100 kr/mån). Styrelsen hanterar vid behov en kölista.
Tanken är att alla skall kunna erbjudas en bilplats. Överblivna så kallade andraplatser hyrs ut med det förbehållet att de kan sägas upp av föreningen med en månads varsel om det uppstår behov av en förstaplats, efter principen "sist in-först ut".
Uppsägningstid enligt kontraktet gäller (garage 3 månader och bilplats ute 1 månad), men vid försäljning faller hyresavtalet automatiskt samtidigt med bostadsavtalet.
Observera att det bara får finnas fordon på garageplatserna. Det får inte bli en förvaringsplats för diverse tillbehör och andra prylar.
Bopärmen vi fick från PEAB vid inflyttning innehåller mycket matnyttig information och bör överlämnas vid ägarbyte. Tex om att bo i bostadsrätt, vad underhåller varje medlem och vad ansvar för bostadsrättsföreningens ansvar, kontaktuppgifter till leverantörer, skötselanvisningar, mm. Pärmen underhålls inte av styrelsen utan anger det som gällde vid inflyttningen. Vissa kontaktuppgifter kan vara inaktuella.
Vi har ett avtal om kollektiva fibertjänster från Telia (ingår i avgiften du betalar till föreningen) och är tillgängligt via bredbandet i lägenheterna.
Kontakta vid behov Teliabutik, Telia kundtjänst 020-755 766 eller Telia support 020-240 250.
Parkera i cykelställ eller i något av de två cykelrummen. Vi delar dessa utrymmen med Klyvaren 3. Tyvärr har PEAB inte planerat så stora utrymmen för cyklar så vi får samsas så gott det går
Vi anlitar LT Konsult för fastighetskötsel. De ansvarar för teknisk förvaltning, trappstädning, snöröjning, innergårdens skötsel och mindre underhållsarbete. För felanmälan se anslag i trappuppgången, men tänk på att felanmälan som drar på oss kostnader bör ske via styrelsen. Jourinsats skall bara påkallas om det är riktigt akut.
Det är då som föreningens styrelse väljs och föreningens ekonomi presenteras. Skall ske senast i maj, och kallelse med redovisningshandlingar skall skickas ut 2-6 veckor innan. Tänk på att sista dag för inlämnande av motion till stämman normalt är 1 mars. Styrelsen bereder inlämnade motioner och bifogar det som underlag i utskicket inför årsstämman. Årsredovisning och stämmoprotokoll finns publicerad under "Mitt HSB" (inloggning krävs). Årsredovisningar finns även publicerad på vår publika hemsida så att de finns tillgängliga för mäklare och bostadsköpare.
Föreningen har tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg, vilket innebär att ni inte behöver bostadsrättstillägg i er hemförsäkring.
Det finns i förrådsutrymmet Råsegelgatan 2 lite gemensamma prylar (trappstege, dammsugare för förrådsstädning, avloppsrensare, mm).
Vid problem med hissen så har vi avtal med Kone hissar, tel. 020-72 20 20.
Vi är ingen HSB-förening men vi har ett avtal med HSB Mälardalarna om ekonomisk förvaltning. Det innebär bland annat att de sköter avisering av månadsavgifter. Det är allvarligt att inte betala månadsavgiften i tid så styrelsen rekommenderar att man kontaktar HSB för autogirobetalning (010-303 27 00).
HSB är också inblandade vid försäljning och pantsättning, men den kontakten tar oftast inblandad mäklare. Även hyresavtal hanteras av HSB.
Notera att vi inte har avtal om fastighetsförvaltning med HSB, så det är inte dit man ringer för eventuell felanmälan. LT Konsult är vår fastighetsförvaltare.
Lägenhetsnyckel kan användas till entré, förråd och garage. Kodbrickan kan användas till entré, soprum, cykelrum och garageport. Portkod kan dagtid användas till entré och soprum. Notera att man kan låsa lägenheten i serviceläge om man vill släppa in någon hantverkare som har tillgång till serrvicenyckel. Extranycklar beställs via styrelsen till ProtectYou. Kodbricka kan man dock med legimitation hantera själv direkt med ProtectYou.
I dokumentarkivet finns de ordningsregler som gäller i föreningen. En detalj som kan lyftas fram är att det skall vara rent från prylar och dörrmattor i trapphuset. Det har med brand, utrymning, städbarhet och golvunderhåll att göra. Dörrmattor har också visat sig kunna påverka linoleummattan negativt.
I en bostadsrätt finns det en ansvarsfördelning mellan bostadsrättsägare och bostadsrättsföreningen vad gäller ansvar för skötsel och underhåll. Anges vav stadgarna. Nedanstående PDF som vi fick av PEAB vid inflyttningen ger en bra sammanfattning: Underhållsansvar.
Under några element finns friskluftsinsläpp med filter. Mycket viktig komponent för att luftcirulationen skall fungera bra. Styrelsen ombesörjer inköp och delar ut filter med lämpligt intervall. Man kan dammsuga dem om man tycker att det behövs men tänk då på att det är fråga om små partriklar som kan åka rakt igenom dammsugaren. Rekommendationen är dammsugaren i så fall står utomhus. Ett tips kan vara att dammsuga filtren när påsen ändå ska bytas.
Avloppet är stamspolat. Rören är filmade och inga fel konstaterade, men det är många krökar och böjar. Vi har fått följande råd från VVS-expert: