Felanmälan

Bostadsrättshavare i vår förening kan alltid få hjälp med
- åtgärdande av upptäckta fel - såväl i den egna lägenheten som på andra ställen i fastigheten.
- låsöppning.

Det är HSB, som enligt avtal med föreningen svarar för skötsel av vår fastighet – både in- och utvändigt. Upptäckta fel kan därför alltid anmälas till HSB. Alla utryckningar medför emellertid kostnader (i synnerhet utanför ordinarie arbetstid) för bostadsrättshavaren alternativt föreningen – beroende på vilken byggdel som åtgärden gäller. Därför bör alltid följande beaktas vid felanmälan:

  • Förvissa dig om vem som har underhållsansvaret för den byggdel felet gäller – bostadsrättshavaren (brh) eller bostadsrättsföreningen (brf). Läs mer i föreningens stadgar.
  • Om felet finns i byggdel som brf ansvarar för (byggnadsstomme, vatten-, värme-, avlopps-, el- och yttre låssystem) skall anmälan i första hand göras till vicevärden eller någon styrelsemedlem.
  • Vid fel i byggdel som brh ansvarar för kan anmälan göras direkt till HSB – men begär gärna prisuppgift (för att inte bli överraskad vid fakturering).
  • Fakturering av kostnad sker från HSB till respektive byggdelsansvarig.
  • Förvissa dig om att felet verkligen är akut vid felanmälan utanför ordinarie arbetstid.
  • Vid tveksamheter kontakta föreningen brf-kullen@outlook.com (alt. 070 717 93 24). Ange alltid lägenhetsnummer.

För felanmälan till HSB finns 3 alternativ:

1. Digital felanmälan via HSB portalen. Logga in med Mobilt Bank ID i HSB portalen, under menyn Fastigheten, klicka på Digitalt Kalendarium bland möjligheterna till vänster, klicka sedan på Till Kalendariumet knappen till höger, i det nya fönstret, klicka på 2006 HSB Bostadsrättsförening Kullen i Västerås, uppe till vänster finns nu en knapp för Skapa ärende.

2. Skicka mail till HSB 07felanmalan@hsb.se

3. Ring till HSB,  010 - 303 27 00

 

När det gäller låsöppning utanför ordinarie arbetstid ringer den boende journumret. Securitas svarar på alla joursamtal. Låsöppningen sker av Recover som öppnar efter legitimering av den boende och information om kostnaden för låsöppningen. Vi fakturerar sedan den boende kostnaden. Kostnaden brukar ligga på dryga 2500 kr, exakta kostnaden är svår att säga från fall till fall.

HSB MÄLARDALARNA SERVICECENTER, telefon 010 - 303 27 00

Felanmälan - Jour dygnet runt
Felanmälan i första hand under ordinarie arbetstider, kl. 08.00 - 16.00.

Kundmottagning
Öppettid måndag - fredag 08.00 - 12.00, 13.00 - 16.00. e-post 07kundmottagningen@hsb.se.
Svarar på frågor som rör nuvarande eller framtida boende.

HSB MÄLARDALARNA EK FÖR
www.hsb.se/malardalarna | e-post: 07info@hsb.se | telefon: 010 - 303 27 00

OBS! - Tillkallande av jouren vid icke akuta ärenden debiteras alltid anmälaren.

Ovanstående gäller med följande undantag:

  • Fel på hissar rapporteras direkt till tfn 021 183300. Om möjligt (alltså då det inte är akut) undvik att felanmäla under helger och nätter. Sätt gärna en lapp om att ni har felanmält (och mail till brf-kullen@outlook.com). Om det visar sig att ni orsakat hiss felet kommer ni att få betala fakturan! Dyrt utanför ordinarie arbetstider.
  • Bredband. - För felanmälan (angående föreningens avtal med Telenor) ring 020-222 222.
  • Kabel-TV. För felanmälan (angående föreningens avtal med Tele2) ring 90 222.

Anmälan av skada (försäkringsärende) beträffande bostadsrättsdelen. - Kontakta alltid Ordföranden.

Om du är osäker kring någonting eller har några frågor kontakta gärna föreningen tfn 070-717 93 24.