Flytta in/Flytta ut

Saker att tänka på vid inflyttning respektive utflyttning till lägenhet i HSB Brf Kullen Västerås

Att tänka på vid inflyttning:

-         Ta del av välkomstbrev och trivselregler. Har ni inte fått dessa! Kontakta föreningen (se detaljerna för detta längre ner).

-         Se till så att ni får samtliga taggar och nycklar från förra ägaren (normalt 3 taggar och 3 nycklar).

-         Som medlem i föreningen är ni också medlem i HSB – uppdatera era kontaktuppgifter i HSB Portalen Mitt HSB https://www.hsb.se/fastighetsforvaltning/mitt-hsb/ (Mina sidor – Min profil – Kontaktuppgifter). För inloggning används mobilt bank ID. Vid ev. problem, kontakta HSB (010 - 303 27 00).

-         El abonnemanget följer lägenheten, men 3 månaders eftersläpning för debiteringen, anmäl gärna autogiro till HSB för olika avgifter.

-         Anmäl till föreningen (mail till brf-kullen@outlook.com) OBS! Ange alltid lägenhetsnummer (mellan 1 och 126):
- vilket/vilka namn som skall stå på anslagstavlan i trappuppgången samt på lägenhetsdörren
- vilket/vilka telefonnummer som porttelefonen skall kopplas till
- om ni önskar ställa er i kö för parkeringsplats (med eller utan motorvärmaruttag?, med tillgång till elbilsladdare?)
- om ni önskar ställa er i kö för hyra av extra förråd i källaren.

-         Till varje lägenhet hör 2 förråd i källaren (ett större ’lägenhetsförråd’ samt ett mindre ’matkällarförråd’), båda märkta med ert lägenhetsnummer. Förvissa er om att förre ägaren tömt dessa samt plockat bort låsen. Själv måste ni snarast förse båda förråden med egna lås.

-         Kontakta Tele2 för att få tillgång till TV tjänster (TV bas HD paketet kostar inget extra).

-         Kontakta Telenor för att få fri tillgång till bredbandstjänsten 500/500 Mbit/s.

-         Ordna med hemförsäkring (föreningen har tecknat bostadsrättstilläggsförsäkring för samtliga lägenheter i föreningen).

Eventuella frågor – kanske svaret finns på vår hemsida  www.hsb.se/malardalarna/brf/kullen/, om inte skicka mail till brf-kullen@outlook.com eller besök föreningskontoret ingång utvändigt till källaren Bomansgatan 22E. Öppettider finns anslaget på anslagstavlan i resp. trappuppgång.

 

Att tänka på vid utflyttning:

-         Privata angelägenheter som adressändring, hemförsäkring m.m. (går vi inte närmare inpå här).

-         Om säljaren har anlitat en mäklare, så behöver säljaren inte kontakta HSB separat för att prata om överlåtelsen. Där hanterar mäklaren alla kontakter. Finns det ingen mäklare inkopplad behöver säljaren skicka in överlåtelsehandlingen till i första hand HSB  på 07info@hsb.se  eller i andra hand till styrelsen. Men för att undvika missförstånd är det bra om ni skickar in den till HSB direkt. Så kallade underavtal, så som bilplats och förråd, de avslutas i samband med att vi registrerar en överlåtelse. Dessa avslutas alltid till månadsskift. Hyresgästen är betalningsansvarig för hela månaden. Vi kan inte dela månader. Om ni flyttar tex 2025-12-02 och inte vill betala för hela månaden, då måste ni säga upp platsen skriftligen till köansvarig och då brukar uppsägningstid gälla, om det inte finns kö som tillåter tidigare avflytt.

-         Om något är oklart, ring HSB (010 - 303 27 00) och be att få tala med Överlåtelsegruppen.

-         Se till så att ni överlämnar samtliga taggar och nycklar (normalt 3 taggar och 3 nycklar).

-         Återlämna eventuell motorvärmar nyckel.

-         Står ni i kö för P plats alt. extra förråd, meddela föreningen att ni skall strykas från kölistorna.

-         Töm båda era källarförråd och ta bort låsen.

-         Kontakta Tele2 för att avsluta TV tjänsten och (om de så kräver) returnera ev. utrustning.

-         Kontakta Telenor för att avsluta bredbandstjänsten och (om de så kräver) returnera ev. utrustning.