Historik

Namnet Lyckebyån valdes med tanke på att kvartersnamnen i området, Hjärsta har temat svenska åar och älvar.

Marken bestod vid provborrningen som utfördes före bygget av ett tjockt lager lerig mo, därunder ett mäktigt lager sand som vilar på morän eller berg. Från början var området betesmark för kor, marken såldes av en privatperson som bodde i området, till bostadsrättsföreningen Lyckebyån.
Curt Strehlenert arkitekt på HSB:s riksförbund ritade området. Bygglov för området erhölls i januari 1959. Bygget av Brf Lyckebyån med de 7 radhusen påbörjades 1959. Ingemar Lundström var med och ledde bygget. På hösten 1959 var husen inflyttningsklara och insatsen var då 6 810 kronor och månadsavgiften var 263 kronor. Husen hade från början rödmålad träfasad som byttes 1966 till den underhållsfria Colorocken.
Motorvägen som går förbi området byggdes i början av 80-talet.
Bygglov för föreningslokalen fick föreningen 1988, föreningslokalen innehar förutom föreningslokal också tvättstuga. Föreningslokalen är placerad mitt i området som ett fristående hus.
År 1988 tilläggsisolerades husen och man bytte också fasadmaterial samt fönster och dörrar.
Nya förråd till lägenheterna byggdes 1994. Husen målades om i 4 olika färger gul, grön, blå och röd 2007.
Den 1 november 2013 friköptes tomterna från Örebro Kommun.