Efter installation av droppmattorna har det mesta fungerat bra! Här kommer en lite närmare förklaring vad en droppmatta larmar om: En gammal packning i diskhon har spruckit, när ni spolar vatten i kranen droppar det ner på droppmattan eller den tillkopplade sladden som känner av endast ett fåtal droppar. Mattan larmar via nätet (ni kan även se att det lyser en röd lampa på mattan) och vi får ett larm om läckage.
Någon i styrelsen hör via sms av sig till den boende och ber denne kontrollera under diskhon/diskmaskin/kylskåp vad som gjort att mattan blivit blöt. Ett annat exempel kan vara att dörren till frysen inte är riktigt stängd, isen tinar och det droppar ner på mattan.
Vi har fått många larm nu i början men det har i vartenda fall visat sig stämma! Mattan upptäcker och larmar precis som den ska! Viktigt är att ni i Mitt HSB har fyllt i ert mobilnummer så att det går att nå er – kontrollera gärna att rätt nummer finns registrerat där!
* Kan ni inte själva åtgärda felet så kan ni mot ersättning låta Komfast åtgärda läckaget
Runt hösten -24 skickades en bygglovsansökan om inglasade balkonger in till Borlänge Kommun. Stadsarkitekten har åsikter och påtalar att Hagalund har ett högt kulturhistoriskt värde och anser att vi inte bör få glasa in våra balkonger. Många hus runtomkring oss har genom åren redan skaffat sig sådana balkonger och vi är bland de sista ut. Det är tydligen viktigt att våra hus ser ut som de alltid har gjort pga det höga kulturhistoriska värdet.
Möten sker för att ta reda på hur vi kan komma överens och framåt, nya ritningar tas fram och fler möten sker. Det vi kan säga i dagsläget är att fasad och balkongarbetet inte kommer hinna bli av 2025.
Vi kommer att behöva knacka loss lös betong på balkonerna i år igen så ingen cementbit lossar och rasar ner och skadar någon nedanför. Vi meddelar datum för detta så snart datum är bestämt!
/Styrelsen