Om föreningen

Brf Skytten förvaltar och äger fastigheten Skytten 1 och marken byggnaderna står på. På fastigheten har under 1952 uppförts två hus med adress Tångringsgatan 26 samt Hagavägen 16. Dessa innehåller 60 lägenheter med bostadsrätter samt 14 lokaler med hyresrätt, 22 bilplatser, 6 garage och 2 förråd.

Laddboxar för motorvärmare/elbilsladdning

Brf Skytten har 18 p-platser med laddbox installerade. Boxen går att använda för motorvärmare eller för laddning av elbil. Elen man förbrukat kommer att läggas på hyran en gång i kvartalet. Som en av få föreningar är vi redo för framtiden!

Bostadsrätt

Att köpa en bostadsrätt betyder att man köper en andel i bostadsrättsföreningen som äger fastigheten, inte att man köper själva bostaden. Där bor man på obegränsad tid vilket förutsätter att du följer bostadsrättsföreningens stadgar. Man måste ta hänsyn till sina grannar eftersom ni tillsammans äger fastigheten. Alla i bostadsrättsföreningen har rättigheter men också skyldigheter. När du köper en bostadsrätt ansöker du om medlemskap i föreningen.

Du har underhållsansvar för din bostad, föreningen ansvarar för fastigheten. Vid större renovering av din bostad kontakta styrelsen innan så förändringen inte påverkar fastigheten t ex ventilation eller den bärande konstruktionen. Läs mer på sidan "Regler för ändring av lägenhet"

En av de största fördelarna med att vara bostadsrättshavare är att du kan vara med och påverka. Vissa saker ansvarar du själv för och andra frågor löser du tillsammans med andra.

Styrelsen

Styrelsen är vald av medlemmarna på den årliga föreningsstämman. Styrelsens övergripande uppgift är att för medlemmarnas räkning, långsiktigt förvalta bostadsrättsföreningen. Styrelsen ska genom ett aktivt arbete skapa mervärde för medlemmarna. Styrelsen ska se till att fastigheten underhålls och den ekonomiska förvaltningen sköts på ett bra sätt och på så sätt främja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Vi i Brf Skyttens styrelse vill gärna att du engagerar dig i styrelsearbetet. Kanske har du tidigare varit aktiv i någon styrelse eller är nyfiken och intresserad och skulle vilja vara med och påverka utan att du har erfarenhet av styrelsearbete. I porten Tångringsgatan 26 A finns en blå brevlåda som är föreningens där du kan lämna intresseanmälan.

Det är viktigt att vi medlemmar engagerar oss. Utan styrelse riskerar vi tvångslikvidation, det vill säga att föreningen avslutas och våra hus säljs, vi förlorar vårt kapital och bostäderna blir till hyresrätter.

Föreningsstämman

Det högsta beslutande organet är föreningsstämman som normalt hålls en gång per år i maj månad. Föreningsstämman är det tillfälle då medlemmarna kan granska verksamheten för det gångna året.

Medlemmarna kan också komma med önskemål/förslag att ändra på sådant som de anser felaktigt genom att lämna en motion. En motion är ett förslag till en förändring som föreningsstämman skall rösta om. I porten till Tångringsgatan 26 A finns en blå brevlåda som är föreningens och där lämnar ni er motion senast februari månads utgång

Ju större engagemang de boende visar i bostadsrättsföreningens angelägenheter, desto bättre blir gemenskapen och trivseln.

Gör Din röst hörd och kom till stämman!