Vad sa han om reliningen?

10 maj 2017 Jimmy Hildinggren från Repipe kom till stämman och berättade om vad vi har att förvänta oss i höst och en period fram när arbetet med reling startar. Jimmy är ansvarig för projektet från Repipe. Han kommer dock inte att arbeta på plats varje dag, men kommer att delta i byggmöten och kommer och kontrollerar hur arbetet fortskrider.

Styrelsen har valt den metod som innebär att man infordrar avloppsledningarna med en s k ”strumpa”. Det bildas helt enkelt ett nytt rör genom att en specialstrumpa skjuts in med hjälp av högtrycksluft inuti det gamla avloppsröret. Därefter beläggs röret med plast en blandning som härdar så snart man sammanfört de olika beståndsdelarna. Det är illgrönt till färgen, säger Jimmy och går inte att få bort, så se till att håll rent framför köksskåp och i badrum.

Vecka 36-38 påbörjas arbetet. Det delas upp två etapper.  Första etappen utgörs av lägenheterna mot Skvadronsgatan och en del av lägenheterna på Erikstorpsgatan. Vi har två olika rörsystem som delar sig där och därför blir det också en naturlig inledning vid reliningen. Repipe tar 5-6 stammar åt gången. Planen är att första etappen ska vara klar till Lucia, så att vi får en lugn julhelg. Efter helgen påbörjas nästa etapp som beräknas vara klar ungefär till påsken 2018.

När Repipe kommer till fastigheten i september och börjar arbetet så kommer de att ägna de första sex veckorna åt arbete i källaren. Då kommer vi inte att se dem i våra lägenheter. Avloppet fungerar under denna tid som vanligt.

Relining arbetet innebär som sagt att en strumpa skjuts in i ett befintligt rör. Detta arbete sköts i så stor utsträckning som möjligt från källare eller vind. Men arbetarna måste också komma in i lägenheterna även om det är kortare tid som de befinner sig där.

Det är viktigt att vi underlättar för jobbarna när de ska in i lägenheterna. Innan de börjar arbetet gör de en fotodokumentation, så att man kan se om de kladdar ner eller slår sönder något, som de i så fall ersätter. De lägger papper på golv och skyddar ytor i görligaste mån. Vi för vår del ska underlätta arbetet för dem genom att tömma vaskskåpet i köket så att de kan komma till avloppet därifrån. I badrummen ska vi plocka undan lösa attiraljer från golvet. Inga tvättkorgar, tidningsställ eller annat får stå där då.

Repipe försöker planera in så att vi har tillgång till vatten och avlopp från ett ställe åt gången i den mån det går. Enligt Jimmy fanns det några lägenheter som hade gemensam stam till både badrum och kök. Gamla och dåliga vattenlås byts ut. I badrummet kommer toalettstolen tas bort under tiden som arbetet pågår.

Hur lång tid tar det?
Stammarna kommer att vara avstängda under 10 arbetsdagar i sträck. Det innebär att en lägenhet som har lyckan att ha två stammar får två 10-dagars perioder då antingen toa eller kök inte går att använda.
Det kommer att sättas upp dusch och toalettvagn på gården, med utrymme för tre ”badrum”. För dem som behöver gå på toalett på natten eller som av andra skäl har svårt att ta sig ner på gården kan man få en så kallad ”skogstoalett”. Det är i princip en hink med pellets som har en sittring. Den får står var som helt i lägenheten – UTOM i badrummet, eftersom det ju är där som arbete pågår när hink behövs. Hinken byts en gång i veckan och det görs av Repipies personal. För dem som har svårt att sitta på en hink kan man få låna rygg- och armstöd. 

Sushibar och frisörsalong får egna lösningar så att de ska kunna fortsätta sin verksamhet nästa helt utan störningar. Det kommer dock att behövas korta avbrott, som aviseras i förväg.

Tvättstugorna?
Tvättstugorna kommer på samma sätt som Sushibaren och frisörsalongen inte att beröras särskilt mycket.

Hur blir det med råttorna?
Behöver jag vara rädd att det kommer upp råttor genom avloppet när Repipe tagit bort toastolen?

Nej. Det är ingen risk att det kommer upp några råttor, dom flyr fastigheten i samband med att Repipe rensar rören. Detta görs med kättingar som roterar i rören. Avloppet pluggas sedan med en trasa. 

Mycket oväsen?
Nä, säger Jimmy, inte jättemycket. Just när vi rensar rören med kättingen brummar det lite, men det varar inte så länge.

Hur blir just jag drabbad?
Repipe arbetar mellan kl 07.00 – 16.00 då kan det förekomma störande ljud, dock i begränsad omfattning.
Repipe aviserar angående avstängningar minst 5 dagar innan avloppet stängs av. Det lappas med röd
text. Häller man vatten i avloppet vid fel tidpunkt kostar det ofantligt mycket pengar då härdningen av röret förstörs och allt måste göras om. En kostnad som den skyldige själv får ta. Det finns också risk att vattnet kommer i retur eller att det rinner ut hos grannen. Det är alltså väldigt viktigt att respektera avstängningen. Är du rädd för att glömma, tejpa över vask och toastol så att det inte går att göra dyra misstag.

Jimmy berättar att Repipe har minst 15 års erfarenhet av relining och att de renoverat tusentals lägenheter och det brukar alltid bli kanonbra. Vi får hoppas att det blir så även hos oss.

Arbetet startar efter semestern, det kommer att finnas två jobbare och en arbetsledare på plats under projekttiden.

Nyckelhantering

Nycklar från samtliga lägenheter måste samlas in. Detta ansvar åligger föreningen. Jimmy berättar att det är en ”ändlös strumpa som ska besprutas med plast som härdar under tidspress. Har det blivit ett veck på strumpan så måste arbetarna in i lägenheten omgående för att justera detta. Det är skälet till att alla nycklar måste finnas till hands hela tiden.

Våra stadgar § 39 reglerar föreningens rätt att få komma in i lägenheten. Paragrafen avslutas med följande mening: ”Om bostadsrättshavaren inte lämnar tillträde när bostadsrättsföreningen har rätt till det kan bostadsrättsföreningen ansöka om särskild handräckning vid kronofogdemyndigheten.

Det kommer vi ju inte att hinna med om det är ett akutläge, vilket skulle kunna innebära omfattande kostnader för föreningen.

§ 44 reglerar förverkande grunder. Den säger: Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med bostadsrätt och som tillträtts är förverkad och bostadsrättsföreningen har rätt att säga upp bostadsrättshavren till avflyttning --om bostadsrättshavaren inte lämnar tillträde till lägenhet när bostadsrättsföreningen har rätt till tillträde och inte kan visa en giltig ursäkt för detta

Föreningen informerar redan nu om insamligen av nycklar för första etappen. Har du ingen nyckel som du kan avstå under de månader arbetet pågår bör du se till att göra en extra nyckel. Även om du tycker att du är hemma för det mesta ska du lämna in en nyckel. ALLA  - utan undantag ska lämna nyckel till Maj-Britt Thulin.  Själva insamlingen kommer att starta i augusti, då vi inte gärna vill ha nycklarna liggande här under sommaren.

  • Har du ingen extranyckel, se till att fixa en sådan tills dess.
  • Är du bortrest och inte hemma i augusti - lämna nyckel redan nu

Vår hantering av dina nycklar

  1. Du lämnar din nyckel till vicevärden Maj-Britt Thulin, på nyckeln anger du namn och  lägenhetsnummer. Du får ett kvitto på att du lämnat nyckel.
  2. Ditt namn och lägenhetsnummer tas bort – istället får nyckeln en anonym kod, så att det inte går att se till vilken dörr nyckeln går – om man inte kan koden.
  3. Nycklarna låses därefter in i ett kassaskåp på kontoret.
  4. Arbetsledaren kontrollerar varje kväll att samtliga dörrar är låsta och att samtliga nycklar finns på plats i kassaskåpet. 
  5. När etappen avslutats kommer du att få kvittera ut din nyckel igen.

 Vi är mycket medvetna om vårt ansvar när det gäller hanteringen av nycklarna och vi kommer att göra allt för att leva upp till de förväntningar ni har när ni lånar oss era nycklar.

E-post avisering
Någon medlem föreslog att Repipe kunde avisera via e-post. Det gör dom gärna, men vi måste då sammanställa e-post listor till dem. Skicka in din mail-adress till bollebygd4@hotmail.com om du tillhör dem som vill ha information via mail. Tyvärr har inte alla tillgång till e-post, varför vi även måste skicka  papper – åtminstone till några medlemmar.

Jimmy avslutar med att säga: Vi ska arbeta på ett sätt som innebär så lite störning som möjligt för de boende. Vi är försäkrade om något ändå skulle gå fel.

Från vår sida hoppas jag att vi alla kan lova att vi ska bidra till att det blir bra genom att förbereda, plocka undan och se till att jobbarna kan komma in i lägenheten när de behöver detta.