Skyddsrum

Föreningen har tre skyddsrum. Skyddsrummen är placerade i samma byggnader som cykelförråd. Dessa finns på gårdarna 1, 3 och 4. I vart och ett av de tre skyddsrummen finns plats för 60 personer. Kvartetslokalen är också i grunden ett skyddsrum. Viktig information att känna till vid en krissituation.
Märkt med symbol

Ett skyddsrum är utmärkt med symbolen orange fyrkant med blå triangel. Det har förstärkta väggar och dörrar som kan stå emot tryckvågor från bomber, brand och bråte från rasande hus. Det har speciell ventilation och luftsluss så att man ska kunna minimera verkan från giftiga gaser. Det finns kallvattenkranar och toautrymme där de där 30-liters toalettkärlen med ”normal sitthöjd och utförda i åldringsbeständigt och slagtåligt material” ska ställas in.

Men de står där inte nu, säger du ängsligt efter att ha sprungit ner och kollat ditt hyreshus rum.

Nej, och det är helt i sin ordning.

Nu är det – tack och lov, hurra och måtte det förbli så! – fredstid och Sveriges 65 000 skyddsrum står i vänteläge. De står på paus.

Det är fastighetsägarna som har ansvar för underhållet av skyddsrum, de inspekteras och ”generellt är statusen god”, enligt MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.