Om Lindeborg

Välkommen till bostadsrättsföreningen Lindeborg

Här kommer lite fakta om oss:

BRF Lindeborg är bilfritt med stora grönområden. Med bil kör man på Axel Danielsons väg och väljer återvändsgatorna Koristgatan, eller Statistgatan.

Vi har 385 lägenheter fördelat på fyra höghus samt tre låghus.

Våra lägenhetsstorlekar är från ettor upp till 4 r o k.

Total lägenhetsyta 27. 246 kvm. Medellägenhetsyta 70.77 kvm.

Våra fastigheter är Statisten 2 med adresser Statistgatan 4-20 och Stolpalösa 1 med adresser Koristgatan 4-26.

Föreningens byggnader färdigställdes år 1973-1974.

Prövning av medlemsskap

För godkänt medlemsskap i bostadsföreningen krävs följande:

Medlemsskap i HSB.

Godkänd kreditupplysning för sökande.

Permanent bosättning i förvärvad lägenhet.

Borgensförbindelse för årsavgift godkännes inte.

Noteringar i domstolshandlingar rörande brottsmål kan påverka godkännande.

Bostadsfakta

Vi har IMD-el som debiteras via månadsavgiften. P-platser 145 st och 2 st garage med totalt 194 platser, där kö-lista tillämpas och det krävs kördugligt fordon personbil, registrerat på medlem folkbokförd i föreningens adresser.

I månadsavgiften ingår:

VA, Värme, KabelTV (grundutbud), Internet 1000/1000 och Bostadsrätttillägg för hemförsäkring. Höjning av årsavgift beslutas årligen vid styrelsens budgetmöte i december.

Föreningen har tomträttsavtal med Malmö stad. Avtalet kommer att omförhandlas 2026.

Närområdesfakta

Förskolor finns i närområdet. Lindeborgsskolan, gundskola med årskurs 1 - 9 finns med central placering på Lindeborgsområdet. Barnen behöver inte passera några vägar på sin väg till skolan.

De stora grönområdena inom föreningen och parkerna på Lindeborgsområdet ger fina möjligheter till olika typer av aktiviteter, från bollspel för de yngre till promenader och grillning för de äldre. Barnen kan leka i lugn och trygg miljö.

Bara ca 1 km i västerut kommer man till Hyllie centrum med järnvägsstation och stort köpcentra. Därifrån kan man ta tåget till Köpenhamn eller till Malmö central. Restiden till Köpenhamn är ca 20 minuter och till Malmö central ca 12 minuter.

Söderut ca 1 km kommer man till handelsområde Svågertorp och Svågertorps järnvägsstation.

Läs om Lindeborgsområdets historia här