Senaste nyhetsbrevet (mars/april 2023)

Här under hittar du senaste nyhetsbrevet. I undermenyn till vänster hittar du tidigare nyhetsbrev från 2015 och framåt som du kan läsa och ladda ner (pdf-format).


Årsstämma 24 maj

Datum är beslutat för årsstämman. Det blir onsdagen den 24 maj klockan 18.30. I år håller vi stämman i vår fritidslokal, Båstadsgatan 15. Separat kallelse med dagordning kommer att skickas ut minst två veckor innan mötet.

Ingen tryckt årsredovisning

Från och med i år så kommer årsredovisningen inte att delas ut till alla lägenheter. Den kommer endast att publiceras på hemsidan. För den som inte har möjlighet att skriva ut någon så kan man komma ner till fastighetskontoret under våra öppettider och få hjälp med detta (efter att den publicerats på hemsidan som görs i samband med att kallelsen skickas ut).

Styrelsen söker kandidater till valberedningen

Är du intresserad av att arbeta i föreningens valberedning? Inför årsstämman har vi en plats att fylla och det är styrelsen som föreslår personer till valberedningen. Kontakta styrelsen på brf.lundagarden@telia.com om du är intresserad. Valberedningens uppdrag är att nominera kandidater till styrelsen, nominera revisorer samt föreslå arvoden. Detta beslutas sedan på föreningens högsta beslutande organ, stämman, dit alla har rösträtt med en röst per bostadsrätt.

Container måndagen 17 april

Måndagen den 17 april cirka klockan 8-15 kommer det finnas två containers, en för brännbart och en för elektronik, för er som har behov av att rensa era förråd eller liknande. Dessa kommer stå vid Båstadsgatan, vid garagenedfarten.

Felanmälan ska alltid göras till Bredablick

Styrelsen vill göra alla, oavsett om du är nyinflyttad eller har bott i föreningen länge, att alla felanmälningar alltid ska göras till vår tekniska förvaltare Bredablick. Alla fel loggas då i ett system och på detta vis får vi en spårbarhet som gör att alla fel kan åtgärdas och vi kan följa upp återkommande fel. Felanmälan når du på följande sida eller genom att ringa Bredablick på telefon 010 – 177 59 00 vardagar 07-16.

https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/ 


Elstödet - vad gäller?

Styrelsen får många frågor kring det kommande elstödet. Tyvärr vet vi inte särskilt mycket mer än andra, men i denna text försöker vi reda ut vad som gäller med information hämtad från HSB Malmö och Skatteverket.

OBS Det är föreningen som söker stödet för hela föreningens förbrukning, du kan inte söka stöd för din privata förbrukning.


FRÅN HSB MALMÖS HEMSIDA
https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/nyheter/2023/elprisstod---vad-galler/ 

VILKA FÅR ELSTÖD?

Rätt till elstöd har den elanvändare som köper el för eget bruk i Sverige, det är fråga om såväl privatpersoner som företag, föreningar och samfälligheter. Bostadsrättsföreningar har rätt till elstödet för perioden 1 oktober 2021 till och med 30 september 2022.

Det är den elanvändare som stod på elnätsavtalet den 17 november 2022 som kommer att få del av stödet. Stödet kommer betalas ut till elanvändare med elanläggning i södra Sverige, elområde SE3 och SE4.

HUR SKA BOSTADSRÄTTSFÖRENINGAR HANTERA ELSTÖDET?

En bostadsrättsförening, med gemensamt elavtal eller individuell mätning av el med föreningen som elanvändare den 17 november 2022, kommer att få del av elstödet till föreningen och inte till medlemmarna eller hyresgästerna själva.

Hur elstödet ska hanteras i bostadsrättsföreningen är upp till vardera nätägaren, det vill säga bostadsrättsföreningens styrelse, att besluta om.


FRÅN SKATTEVERKETS HEMSIDA
https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/statligtstod/elstodtillforetag.4.48cfd212185efbb440b298f.html 

HUR ANSÖKER JAG OM ELSTÖDET?

Du kommer att kunna ansöka om elstödet via en e-tjänst som du når från denna sida. Enligt det förslag som finns kommer ansökningsperioden att vara 30 maj till och med 25 september 2023.

HUR BETALAS ELSTÖDET UT?

Pengarna betalas ut via företagets eller organisationens skattekonto. Ambitionen är att de flesta ansökningar ska hanteras maskinellt och att pengarna kan betalas ut i nära anslutning till ansökan.