Brf Magnes historia

Lite om föreningens historia.

Funktionalism
I 1930-talets akuta bostadsbrist för Malmös växande arbetarklass tog Hyresgästföreningen initiativ till byggande av flerfamiljshus på den obebyggda gårdejorden i Östra Fäladen. Stadsingenjören Erik Bulow Hube ritade områdets funktionalistiska stadsplan,
arkitekten Thorsten Roos ritade husen och byggmästaren Hugo Åberg var byggherren.

Midgård
”Byggnaden, belägen å tomt nr 11 kv Midgård, är uppförd av tegel å betonggrund i sex våningar under papptak” Denna enkla beskrivning från 1944 på en av funktionalismens pionjärbyggnader i Malmö avser vårt bostadshus i bostadsrättsföreningen Magne.

Magne
Områdets gator gavs namn efter de tre gårdar som låg här under 1900-talets början Ellstorp, Sofiero och Idaborg (se översiktsritningen).Namn på kvarter och bostadsrättsföreningar kommer från vikingarnas gudalära där världsträdet Yggdrasilinrymde Åsgård, Midgård och Utgård som var bostad för gudar, jättar och allsköns väsen. Bland alla dessa fanns Asaguden Magne, en son till åskguden Tor och förutbestämd att som en av två gudar överleva världens undergång vid Ragnarök för att senare hämnas sina fäders död

En alert överlevare
Guden Magne var en överlevare. Namnet förpliktigar och lägger press på alla oss”Magnebor” Sedan inflyttningarna i april och oktober år 1944 har huset varit hem för många hundratal boende. Slitage och moderniseringskrav har ställt allt större och större krav på underhållet. Styrelsen har parerat och reparerat. Huset är nu en någorlunda tidsanpassad och tämligen välmående 65-åring som vi gemensamt äger, nyttjar och vårdar. Ägandet utgörs av andelar i fastigheten. Andelarna varierar från 0,546 till 1,083 procent. Dessa andelar har dock ingen som helst betydelse i vårt vardagliga demokratiska kollektivboende.

Sommarbilder från 2009 innan utemiljön gjordes om