Frågor och svar om taggsystemet

Sedan införandet av taggsystemet har vi fått några frågor som vi ska försöka besvara här. I menyn till vänster hittar du även en lathund som går igenom hur du bokar online, via din dator eller mobil.

Vad händer om det blir strömavbrott?
Systemet har en batteribackup som automatiskt startar om vi skulle få strömavbrott. Hur länge den räcker är svårt att säga, då det beror på hur mycket låsen används under tiden. Men det beskedet vi har fått är några timmar.

Vad händer när batteribackupen tar slut?
Om vi hamnar i en situation att vi inte får tillbaka strömmen innan batteribackupen tar slut, kommer alla entredörrar att låsas upp. Detta kan alla i styrelsen, fastighetsskötaren eller förvaltaren hjälpa till med. Under nattetid är det HSB Jouren som hjälper oss med detta. Lägg in deras nummer i mobilen om du inte redan har gjort det: 010-442 30 00. Källarytterdörrarna kommer endast att kunna öppnas inifrån.

Låset tänds grönt, men dörren låses inte upp!
Då är det något fel på just den dörren. Du kan komma in i huset genom en annan ingång och sen använda din tagg eller lägenhetsnyckel för att gå genom källaren. Glöm inte att felanmäla detta! Låsen i våra källarinnerdörrar kommer att vara kvar och din vanliga lägenhetsnyckel fungerar som vanligt.

Vad händer om min tagg slutar fungera?
Är det inte akut, så kontaktar du förvaltaren och får hjälp med att reda ut vad problemet är. Är ärendet av mer akut natur, att du behöver komma in i tvättstuga eller liknande, kan du kontakta vem som helst i styrelsen, förvaltaren eller fastighetsskötaren, så hjälper vi dig.

Hur många bokningar kan jag göra?
Tvättstugan kan du ha två aktiva bokningar (framtida eller pågående), maximalt 8 st på en månad.

Bastun kan du ha tre aktiva bokningar (framtida eller pågående), maximalt 20 st på en månad.

Gästlyan kan du boka upp till 10 nätter i rad, precis som tidigare. 

Varför finns det begränsningar i hur mycket jag kan boka?
Det är en inställning i vårt system. Vi vill tillgodose behoven hos både dem som gillar att planera och dem som är lite mer oplanerade. 

Varför kan jag inte boka en ny tvättid?
Systemet gör ingen skillnad på framtida eller pågående pass. Skulle du just ha tvättat klart och redan har ett framtida pass bokat, men vill boka ytterligare ett, så kan du göra det genom att avboka det nuvarande och sen boka ett nytt. Samma princip gäller såklart även för bastun.

Dörrarna låser när man stänger dem, hur gör jag om man låser inne min tagg?
Varje lägenhet har fått två taggar och du kan använda din andra. Kommer du inte åt din andra tagg, kontaktar du vem som helst i styrelsen, förvaltaren eller fastighetsskötaren, så hjälper vi dig.

Kan jag boka vilken tvättstuga jag vill?
Precis som tidigare så har du rätt att använda vilken tvättstuga du vill. 

Hjälp, jag kommer inte in i torkrummet!
Tänk på att tillträdet till torkrummet ligger med en timmes fördröjning. Du kommer att komma in i torkrummet en timme efter att din tid har börjat och har tillträde en timme efter att din tid är slut.
Uppdatering den 12/6: Efter önskemål från vissa medlemmar: Den som har sista passet för dagen kommer att kunna komma in i torkrummet och hämta sin tvätt när som helst innan nästa pass börjar.   

Hur bokar jag bastu/solarium?
Du bokar antingen via din dator/mobil eller på bokningstavlan som sitter i anslutning till tvättstugan på Norra Bulltoftavägen 69B - 71A

Vad kostar en extra tagg och hur beställer jag?
Extra tagg kostar 100 kr / st och beställes hos förvaltaren. Kostnaden för denna kommer på din nästa kvartalsavisering. 

Hur vet jag vilket telefonnummer som är porttelefonen?
Antingen kan du provringa dig själv och sedan förslagsvis spara det nummer som “Porttelefon” eller så kolla här i listan:

Vattenverksvägen 48:    0732-36 14 84
Vattenverksvägen 50:    0732-36 15 13
Vattenverksvägen 52:    0732-36 16 53
Musketörgatan 4:           0732-36 16 39
Musketörgatan 2
och Norra bulltofta 67:   0732-36 14 80
Norra bulltofta 69-73:     0732-36 16 03

Skulle du blockera din porttelefons nummer, så kommer inte porttelefonen att fungera för dig!

Hur ändrar jag mitt telefonnummer som är knutet till porttelefonen?
Meddela förvaltaren ditt namn, adress och det nya telefonnummer som du vill ha knutet till porttelefonen.  

Vad har vi för portkod?
Vi har ingen portkod.