Vanliga frågor och svar

Här kan du som potentiell köpare, nuvarande medlem eller fastighetsmäklare hitta mer information om vår förening.

Senaste nytt (redigerat 2023)

- Under våren 2022 tvättades taken på föreningens samtliga fastigheter.

- Från och med 2023-01-01 höjdes avgiften med 3 % för föreningens medlemmar.

- Alla kvarvarande äldre fönster har under januari/februari 2023 bytts ut i enlighet med föreningens planerade underhåll.

Vad innebär det att köpa bostadsrätt?

- Det man köper är inte själva lägenheten, utan ett medlemskap i en bostadsrättsförening. Man köper in sig i bostadsrättsföreningen och blir delägare i denna ekonomiska förening. Men samtidigt följer också rätten att bo i lägenheten. Det är det som är själva innebörden i ordet ”bostadsrätt”.
I denna bostadsrätt får man bo så länge man vill och så länge man betalar sin månadsavgift och sköter sig. Månadsavgiften tas ut för att täcka alla de fasta kostnader och investeringar som föreningen skall bekosta. När man sen vill flytta säljer man sin bostadsrätt, dvs. man säljer (överlåter) sin ekonomiska andel till en ny köpare.

Hur många samt vilka typer av bostadshus finns i föreningen?

- Föreningen består av 13 parhus/radhus där 6 av dem är 1,5-plans hus och 7 av den är 1-plans hus. Dessutom innehar föreningen grönytor och parkeringsutrymmen. Varje bostadshus har sin egen trädgård som har en genomsnitts yta kring X m2. Varje medlem ansvarar och sköter sin egen utemiljö. De gemensamma ytorna sköts av alla i samförstånd. Vanligen har vi även en container för trädgårdsavfall stående vid servitutsvägen mellan Regnbågen 12 och Regnbågen 14.

Vad ingår i månadsavgiften?

- Bredband (fiber 100 mb/s) och tv-abonnemang från Telia ingår i månadsavgiften, information om kanaler och bredband hittar ni här. I föreningens fastighetsförsäkring ingår även bostadsrättstillägg för föreningens lägenheter. Varje bostad har 1 st. parkeringsplats.

Vilken typ av uppvärmning har ni i bostadsrätterna?

- Alla hus bekostar och ansvarar för sin egen uppvärmning och elförbrukning. EON är nätägare men annars kan man fritt välja vilket bolag som man vill ska leverera el till fastigheten. Varje bostadshus har en elpanna som värmer upp vattenburna radiatorer i huset.
Flera av bostadshusen har fått sina pannor utbytta under de senaste åren. Den kostnaden är en av de största posterna i föreningens underhållsplan, där vi inom kort siktar på att ha alla elpannor utbytta till nya och mer kostnadseffektiva pannor.

Vad finns det för typ av parkeringsplatser i anslutning till föreningen?

- Vi har två uppsättningar med parkeringsplatser till de boende och besökare, där varje hus har en egen parkeringsplats i carport som ingår i månadsavgiften och totalt finns det 10 st. besöksparkeringar utspridda på området.

Vilka bor i föreningen?

- Föreningen består av medlemmar i alla åldrar. Här bor barnfamiljer, medelålders, äldre och yngre.

Berätta om Smygehamn, samt hur ser det ut i området angränsande till föreningens mark?

- Smygehamn är en mindre ort på landsbygden tillhörande Trelleborgs kommun. Smygehamn är beläget inom pendlingsavstånd ca 15 km utanför Trelleborg i väst, 30 km utanför Ystad i öst och ca 50 km från Malmö. Med närhet till både vacker natur, öppna landskap och havet finns här något som tilltalar alla. Det bor ca 1200 personer i Smygehamn och det är en väldigt varm och välkomnande stämning.
Byn är verkligen en sommarstad som lever upp under sommarmånaderna med mycket turister och förbipasserande besökare nere i hamnen i Smygehuk. Med Söderslätts godaste glass samt ett fantastiskt utbud av fisk och skaldjur på Smyge rökeri så kan du verkligen unna dig något i matväg. Utöver detta finns här även ett café samt ett par mindre butiker av olika slag.

Föreningens bostadshus ligger i de norra delarna av Smygehamn, ett idylliskt område med villor på ena sidan och öppna landskap samt en vacker kyrka på den andra. Här har du havet nära inpå samt promenadavstånd till närlivs, skola, förskola och vackra promenadstråk i fantastiska miljöer.

Vad innebär bostadsrättstillägg?

- Bostadsrättstillägg är ett tillägg till den vanliga hemförsäkringen med skydd för fast inredning i lägenhet eller radhus. När du innehar en bostadsrätt eller ett radhus är du ansvarig för fast inredning som badrum, kök och så vidare, vilket kan vara mycket kostsamt att åtgärda vid en eventuell skada. Du måste därmed ha en egen hemförsäkring för din bostad, bostadsrättstillägget är endast ett komplement, men gör så klart att kostnaden för din hemförsäkring blir mindre än i det fall att du behövt komplettera med ett bostadsrättstillägg på egen hand.

Var vänder jag mig med en eventuell felanmälan?

- Om ni har något som vill felanmäla så skickar ni detta per mail till styrelsen på kontakt@brfostratorp.com

Vem är föreningens förvaltare?

- Vi anlitar HSB Malmö som vår ekonomiska förvaltare.

Hur gör jag om jag vill hyra ut mitt bostadshus i andrahand?

- Du fyller enkelt i den blankett som finns på vår hemsida och skickar in den tillsammans med eventuell ytterligare information till styrelsens email.