Föreningsstämma

Stämman är det viktigaste mötet i en bostadsrättsförening. Det är här medlemmarna väljer styrelse och gör sin röst hörd.

Lyfta en fråga - motion

Som medlem har du möjlighet att lyfta en fråga till föreningsstämman genom att lämna in en motion.

• Motionen ska innehålla ett förslag till beslut.
  • Om du har lämnat in din motion i enlighet med stadgarna har du rätt att få din fråga behandlad på stämman.
  • Oftast lägger styrelsen fram ett förslag till beslut i motionsärenden men dessa är alltså förslag och det är stämman som sedan beslutar i frågan genom omröstning.
  • Givetvis kan du även vända dig till någon i styrelsen för att framföra idéer och synpunkter och du kan själv delta i arbetet i föreningen, t ex i någon av era arbetsgrupper eller kanske som förtroendevald. Om du är intresserad av att delta i styrelsearbetet, kontakta valberedningen.

Hur lämnar jag min motion?

• Lämna in din motion på fastighetskontoret. Märk kuvertet "Motion".
  • Du kan även lämna in en motion genom att fylla i formuläret här på hemsidan.
  • Skicka in din motion senast den [datum] för att ärendet ska sättas upp på dagordningen och skickas tillsammans med kallelsen till stämman. Lämnar du in motionen efter ovanstående datum behandlas den på nästkommande stämma.

Kontakta styrelsen om du har frågor om stämman eller hur du skriver en motion.