Vad bor jag i

Brf Silversmeden  är en bostadsrättsförening  där medlemmarna tillsammans äger föreningens tillgångar, som innefattar 6 bostadshus, två garage, våra gårdsanläggningar, all tvättutrustning, Gyminventarier, fastighetskontorets datorutrustning, taggsystem med mera.

Vad innebär det att bo i bostadsrätt? Äger jag min lägenhet?
Många som köpt en bostadsrätt tror också att de äger lägenheten. Onekligen lätt att tro, med tanke på priset man får betala för en lägenhet idag. Men faktum är att den fysiska lägenheten äger bostadsrättsföreningen och alla dess medlemmar. När du blivit medlem i föreningen och fått tillträde till en lägenhet då har du blivit delägare till allt som föreningen äger.

Nyttjanderätten är en rätt att förfoga över lägenheten, inom de ramar som bostadsrättslagen och bostadsrättsföreningens stadgar ger. Vi äger och förvaltar våra bostäder gemensamt. Som medlemmar i föreningen svarar vi kollektivt för föreningens lån t ex.

Medverka! Påverka!
Att bo i bostadsrätt ger en unik möjlighet att påverka. Det innebär att du i allra högsta grad kan påverka föreningens ekonomi, åtgärder som ska göras/inte göras. Utnyttja den rättigheten och respektera skyldigheten det också innebär.

Förverkan av lägenhet
Följer man inte de lagar och stadgar som styr boendet kan man förverka sin rätt att bo i föreningen. Du kan alltså av med din lägenhet! Detta gäller också om den som hyr din lägenhet i andra hand inte sköter sig.

Hur kan jag påverka
Anmäl ditt intresse till valberedningen om du vill vara aktiv i styrelsen. Kom gärna till styrelsen eller skriv brev/mejl om du har någon idé eller synpunk eller vill starta någon aktivitet.
Skriv motion till årsmötet. Kom till årsmötet! Anmäl fel och brister (dörrar som inte går igen etc) till fastighetsskötaren. Engagerade medlemmar gör föreningen levande.