Snabb fakta om brf Sjöbjörnen

Här hittar du en sammanställning över brf:en, allt för att underlätta för dig som exempelvis är mäklare. Mer info om hur överlåtelsen går till hittar du under fliken "Till mäklare".

Namn: Brf Sjöbjörnen

Årsredovisning: Finns här

Organisationsnummer: 769613-3532

Byggår: 2008

Antal lägenheter: 56

Lägenheter fördelar sig enligt följande:

• 2 rum och kök: 18 lägenheter
  • 3 rum och kök: 28 lägenheter
  • 4 rum och kök: 8 lägenheter
  • 5 rum och kök: 2 lägenheter

Antal lokaler: 4 (varav två är sammanslagna till en)

Föreningen tillåter delat ägande: Ja

Föreningen tillåter juridisk person som köpare: Nej

Föreningens verksamhet omfattar förvaltningen av fastigheten: Kommendörkaptenen 6

Ekonomisk förvaltning: HSB Malmö

Avgiftsförändringar: 30 % från 2024-01-01 (tidigare 18 % från 2023-01-01). Styrelsen avser att anpassa årsavgifterna till aktuella räntekostnader och driftskostnader samt över tid till det faktiska behovet av att hålla byggnaderna i gott skick genom att arbeta strukturerat med underhållsplan och prognoser.

Tomträtt: Nej

Individuell mätning och debitering (IMD): Ja, el och varmvatten (samt obligatorisk kostnad för värme).

Renoveringar: Här finns information om renoveringar och underhåll.

Passersystem: Portkod. För tillgång till parkeringsgarage krävs en tagg och/eller fjärrkontroll, boende ska kontakta förvaltaren för att få den.

Parkering: Varmgarage, mer information finns att läsa här. Till garageplats är det separat kö. Bostadsrättshavaren sköter sin köhantering digitalt i det inloggade läget ”Mitt HSB”.

Tv och bredband: Digital-tv, bredband samt bredbandstelefoni via Ownit.

Lägenhetsförråd: Varje lägenhet har ett förråd i källaren.

Gemensamma utrymmen: Föreningen har en grön och lummig gårdsmiljö med gräsmattor, uteplatser, utegym, boulebana och lekplats, vilket inbjuder till olika utomhusaktiviteter både för stora och små.

Medlemsansökan: Skickas av mäklaren till föreningen vid köp av bostadsrättslägenhet. Beslut om att bevilja köpare medlemskap i föreningen fattas av förvaltningen.

Kontaktuppgifter till föreningen: Förvaltaren, kontaktuppgifter finns här.

Tips till mäklare: Hantera överlåtelsen digitalt

Med HSB Överlåtelser får alla parter som är inblandade i överlåtelser en effektiv, säker och papperslös hantering. Tjänsten innebär att du som mäklare snabbt får ut avtalet till bostadsrättsföreningen, som i sin tur enkelt kan begära in kreditupplysningar, arbetsgivarintyg med mera. Du och bostadsrättsföreningen kan sedan följa status på samtliga ärenden via sin dator.