Ordinarie föreningsstämma

Brf Söderkulla har ordinarie föreningsstämma årligen i oktober. På stämman redovisas det gångna verksamhetsåret. Föreningens styrelse, revisorer och valberedning väljs, och arvoden för de förtroendevalda bestäms. Vissa beslut angående kommande verksamhet fattas också på stämman.

Alla medlemmar får delta i val och beslut med en röst per lägenhet. Önskemål angående verksamheten kan lämnas till stämman i form av motioner. Motioner ska lämnas till styrelsen senast 30 juni.
Styrelsen ser dock gärna att motioner lämnas tidigare, eftersom det ibland behövs kompletteringar och förtydliganden. Om man känner sig osäker, kan styrelsen hjälpa till att formulera en motion.

Hur skriver man en motion?

Först och främst: Skriv en separat motion för varje förslag eller önskemål.
1. Börja med en överskrift: Motion till föreningsstämma (årtal) i brf Söderkulla.
2. Ge ett konkret förslag till beslut. Var tydlig för att undvika missförstånd.
3. Ge om möjligt alternativa förslag.
4. Motivera ditt förslag. Det kan göras bl.a. genom att referera till händelser och fakta.
5. Skriv namn och lägenhetsnummer på förslagsställaren samt datum för inlämning.
6. Underteckna.