Föreningen har slutit avtal om bredband med Teleservice med hastigheten 1000 Mbit/s. Att använda tjänsten är kostnadsfritt för alla medlemmar.
För mer information, kontakta Teleservice, telefon 0416-58 50 50 eller www.teleservice.net
Avseende TV har föreningen ett avtal med Tele2 och deras grundutbud. Önskar en enskild medlem ha ett större tv-utbud går det att lösa i samråd med Tele2. Den tjänsten blir då rabatterad utifrån att föreningen har avtal för grundutbudet.
Nedanstående bild beskriver vem som ansvarar för vad.
Teleservice (tidigare Teletek/Aardnet) ansvarar för bredband intill fastigheterna samt för switcharna som sitter i fastigheternas källare.
Föreningen ansvarar för kablaget från Teleservice switchar in till lägenheterna.
De boende ansvarar för sin egen utrustning dvs kablage i lägenheten, egen router och WiFi (trådlöst nätverk). Det är ditt eget ansvar att din utrustning fungerar väl.
Tänk på att bandbredden minskar med varje vägg som passeras.
Kontakta Teleservice först efter att du verifierat din egen utrustning.
Tänk också på att routern behöver uppdateras då och då avseende den egna programvaran. Detta både behövs både avseende funktionalitet men inte minst säkerhet. Routern är dörren in till ditt eget nätverk. Att inte uppdatera sin egen router kan också störa bredbandet för dina grannar. Se mer längre ner.
Om du inte känner att du har tillräcklig kunskap så rekommenderar vi att du talar med någon som har, t.ex. en granne du känner väl.
Du skall inte kontakta Teleservice support i frågor som rör din egen utrustning.
Tänk på att använda ett företag/person som du verkligen litar på om du använder extern hjälp. Här finns två alternativ på seriösa leverantörer:
Uppdateringen av routerns programvara (firmware) beskrivs i routerns användarhandbok som laddas ner på leverantörens hemsida. Exempel på länkar till vanliga leverantörers support:
Känner du dig osäker? Ta hjälp, se ovan.