Bredband och TV

Bredband och TV levereras utan extra kostnad för medlemmar i föreningen. För bredbandet används Teletek/Aardnet och för TV är leverantören Tele2. Föreningen ansvarar för kablaget i fastigheterna och varje enskild medlem ansvarar för sin egen utrustning. Läs mer nedan.

Bakgrund

Föreningen har slutit avtal om bredband med Teletek/Aardnet med hastigheten 1000 Mbit/s. Att använda tjänsten är kostnadsfritt för alla medlemmar.

För mer information, kontakta Teletek, telefon 040-24 61 00 eller www.teletek.se

Avseende TV har föreningen ett avtal med Tele2 och deras grundutbud. Önskar en enskild medlem ha ett större tv-utbud går det att lösa i samråd med Tele2. Den tjänsten blir då rabatterad utifrån att föreningen har avtal för grundutbudet.

Beskrivning av bredbandstjänsten

Nedanstående bild beskriver vem som ansvarar för vad.

Teletek ansvarar för bredband intill fastigheterna samt för switcharna som sitter i fastigheternas källare. 

Föreningen ansvarar för kablaget från Teleteks switchar in till lägenheterna.

De boende ansvarar för sin egen utrustning dvs kablage i lägenheten, egen router och WiFi (trådlöst nätverk). Det är ditt eget ansvar att din utrustning fungerar väl.

Teletek erbjuder också en router med egen support till boende i vår förening, se nedan.

Att tänka på

Tänk på att bandbredden minskar med varje vägg som passeras. 

Tips för enkel felsökning

  1. Prova starta om routern (dra ur strömsladd, vänta 10 sek)
  2. Sitter sladdarna i ordentligt?
  3. Är antennerna åtskruvade?
  4. Anslut dator med sladd direkt i routern och testa
  5. Anslut dator direkt i nätverksuttaget och testa
  6. Ring eller maila Teletek support, Se Kontakt och Felanmälan > Felanmälan 

Kontakta Teletek först efter att du verifierat din egen utrustning.

Tänk också på att routern behöver uppdateras då och då avseende den egna programvaran. Detta både behövs både avseende funktionalitet men inte minst säkerhet. Routern är dörren in till ditt eget nätverk. Att inte uppdatera sin egen router kan också störa bredbandet för dina grannnar. Se mer längre ner.

Support

Om du inte känner att du har tillräcklig kunskap så rekommenderar vi att du talar med någon som har, t.ex. en granne du känner väl.

Du skall inte kontakta Teleteks support i frågor som rör din egen utrustning.

Tänk på att använda ett företag/person som du verkligen litar på om du använder extern hjälp. Här finns två alternativ på seriösa leverantörer: 
https://www.kjell.com/se/tekniker 
https://installationscompaniet.se/vara-tjanster/

Router och andra tjänster från Teletek

Ett sätt att slippa fixa med sin egen router är att skaffa den från Teletek. Pris (december 2020) 79 kr/mån som faktureras separat. De har även andra tjänster på förfrågan.

Om ni vill beställa en router, IP-telefoni, antivirus eller IP-TV så skicka ett mail till support@teletek.se och tala om att ni bor på HSB Brf Stenbocken.

Uppdatering av egen router

Uppdateringen av routerns programvara (firmware) beskrivs i routerns användarhandbok som laddas ner på leverantörens hemsida.
Exempel på länkar till vanliga leverantörers support:

Känner du dig osäker? Ta hjälp, se ovan.