Mäklarinformation

Här finns information avsedd för dig som är mäklare. Informationen uppdateras efter hand.

Om ni saknar någon information, vänligen kontakta vår förvaltare och meddela vad som saknas. Kontaktuppgifter finns under "Kontakt och felanmälan"

Bostadsrättsföreningen Stenbocken bildades 1964 i samband med byggnationen.

Föreningen äger marken (friköpt) och det är en äkta förening.

Föreningen förfogar över adresserna Sofielundsvägen 23 A-E, Södervärnsgatan 3 A-D, Bangatan 6 A-F och Bangatan 4 A-D. Det finns 410 st lägenheter i föreningen varav 19 st 1 rokv, 28 st 1 rok, 158 st 2 rok, 191 st 3 rok, 5 st 4 rok och 9 st 5 rok. Samtliga innehas med bostadsrätt.

Det finns 5 st lokaler i föreningen.

Den ekonomiska förvaltningen sköts av HSB och den tekniska förvaltningen av Nabo. Det finns en heltidsanställd fastighetsskötare.

Genomförda renoveringar

2023 Hissarna i samtliga trapphus har bytts ut.
2020 Gården och utemiljön har renoverats. Föreningen har fått 2 nya miljöhus och 4 nya cykelhus på gården. Föreningen har även byggt handikappanpassade ramper för tillträde till huset på Bangatan 6 A-F, Bangatan 4 A-D samt Södervärnsgatan 3 A-D i denna renovering har även ett nytt områdesskydd med snyggare och bättre staket satts.
2019 Garagen renoverade och 6 laddplatser per garage installerade. Radiatorbyte i alla lägenheter.
2017 Ny vindsbelysning samt att det byggdes en övernattningslägenhet.
2016 Loftgångarna renoverades, takrenovering.
2016 Renovering yttertak/markskikt (Sofielundsvägen)
2014 OVK i samtliga lägenheter. Delar av föreningens gamla tvättutrustning har bytts ut mot nya maskiner.
2012-2013 Vattenstammar och avloppsstammar spolade
2012 Målning av garage
2011 Upprustning av gården
2010 Installation av nytt porttelefonsystem
2003-2004 Inglasning av balkongerna. Fönster byttes.
2003 Renoveringar av tak

Pågående renoveringar

Relining av spillvattenledningar, beräknas vara färdigt 2024.

Avgifter

Föreningen planerar att höja årsavgiften 2024 med 6 %, 2025 6%, 2026 6%, 2027 5% och 2028 5%. Anledningen till höjningarna är ökade räntekostnader för föreningens lån samt ett par större investeringar som föreningen har framför sig kommande år.

Pantsättningsavgift: ca 476 kr/pant. Överlåtelseavgift: ca 1 190 kr, betalas av köpare. Övriga avgifter: 500 kr/person i medlemsavgift till HSB (återbetalas i samband med utträde ur HSB).

Delat ägande

Föreningen accepterar delat ägande, den boende ska äga minst 10 %.
Föreningen accepterar inte juridisk person som medlem.

Kabel-TV och Internet

Föreningen har kabel-TV via Tele2. Det betalas som ett obligatorisk tillägg om 30 kr per månad.

Föreningen har bredband via Teletek som ingår i avgiften. Hastighet 1000/1000 Mbps till föreningen, i praktiken lägre i respektive lägenhet beroende på den boendes egen utrustning.

Tvättstuga

Det finns fyra tvättstugor i varje hus, totalt 16 st tvättstugor. Här finns även mangelrum och torkrum. Bokningen sker via ett tag-system eller via internet. Det finns även tvättstuga med större maskin för mattor.

Parkering

Det finns 2 st garage med totalt 243 st garageplatser i föreningen (kostnad 400 kr/månad, separat kölista). Det finns även 126 st p-platser (kostnad 200 kr/månad, separat kölista). I garagen finns 12 platser för elbilsladdning (kostnad 800 kr/månad för elanslutning).

Gemensamhetslokaler

Föreningen har flera gemensamhetslokaler. Det finns ett renoverat gym som kan nyttjas för 600 kr/år. Här finns även ett bibliotek samt bastu (ingår i gymavgift), fritidslokal (kostar 400 kr/tillfälle och kan hyras på dagtid fram till 21.00), hobbyrum samt en övernattningslägenhet. Övernattningslägenheten ligger på Södervärnsgatan 3A och kostar 300 kr per natt.

På innergården finns det gemensamma uteplatser och grill.

Tillsyn

Föreningen utför tillsyn i samband med överlåtelse.

Övrigt

Gemensamt bostadsrättstillägg för hemförsäkringen är tecknat via föreningen. Föreningen har gemensamt elavtal, varje lägenhet har en elmätare kopplad till lägenheten vilket innebär att man endast betalar för förbrukad el och slipper den fasta elkostnaden.