Fakta om HSB brf Stenmården

Organisationsnummer: 746000-6062

Byggår: 1958

Antal lägenheter: 235

Lägenheter fördelar sig enligt följande:

• 1 rum och kök: 22 lägenheter
  • 2 rum och kök: 40 lägenheter
  • 3 rum och kök: 81 lägenheter
  • 4 rum och kök: 86 lägenheter
  • 6 rum och kök:   6 lägenheter

Föreningen tillåter delat ägande: Ja, men ägare/-na ska bo permanent och vara skrivna i lgh).

Föreningen tillåter juridisk person som köpare: Nej

Överlåtelseavgift: 1190 kr (betalas av köpare)

Föreningens verksamhet omfattar förvaltningen av fastigheterna: Vendelsfridsgatan 2-4 (låghus) och Stadiongatan 49-51-53 (höghus)

Ekonomisk förvaltning: HSB Malmö

Avgiftsförändringar: Föreningen har för avsikt att höja avgifterna årligen. Höjningarna sker oftast i samband med årsskiftet.

Tomträtt: Ja

Individuell mätning och debitering (IMD): Ja, på el.

Renoveringar: Här finns information om renoveringar och underhåll.

Passersystem: Passertaggar tilldelas varje hushåll i samband med överlåtelse av lägenhet. Taggarna används vid passage i entréer, samt för bokning av tvättstuga.

Parkering: Totalt finns det 218 parkeringsplatser.
Innergård (innanför grindarna): 63 st.
P-platser Vendelfridsgatan: 16 st.
P-platser utanför grindarna (Stadiongatan): 32 st.

Garageplatser:
Markplansgarage: 45 st
Underjordsgarage: 62 st (varav 4 st är laddplatser)

Pris:
Bilparkeringsplats utanför grindarna: 100kr/mån.
Bilparkeringsplats innanför grindarna: 150kr/mån.
Underjordsgaraget: 300 kr/mån.
Garage i markplan: 375kr/mån.
Cykelplats: 20kr/mån.
Moped: 50kr/månad.
MC: 125 kr/mån.

Separat kösystem tillämpas digitalt via HSB Malmö.

Tv och bredband: Kabel-tv via Comhem/Tele2. Digitalt grundutbud ingår i månadsavgiften.
Samtliga lägenheter är anslutna till bredbandsleverantören OWNIT. Ownit levererar bredband via fiber med en symmetrisk hastighet om max 1000Mbit/s. Kostnaden för detta ingår i månadsavgiften.

Gemensamma utrymmen

• Innergårdar med lekplatser, cykelställ samt grönytor.
  • Föreningen har två tvättstugor i varje höghus på Stadiongatan 49-51-53 och tre i låghuset Vendelsfridsgatan 4. Tvättstugorna är utrustade med två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkrum/torkskåp.
  • Föreningen har i höghusen platser barnvagnar. Det finns även möjlighet att hyra platser inomhus för cykelförvaring.
  • De boende i höghusen tillhandahålls ett matförråd/lägenhet som är placerat i markplan, de flesta innehar även klädkammare i bostadsrätten.
  • De boende i låghusen tillhandahålls ett lägenhetsförråd samt ett matförråd/lägenhet placerat i markplan.
  • OBS! det finns inga källare/kälareutrymmen i våra fastigheter!

Medlemsansökan: Skickas av mäklaren till föreningen vid köp av bostadsrättslägenhet. Beslut om att bevilja köpare medlemskap i föreningen fattas av förvaltningen, alternativt styrelsen beroende på eventuella omständigheter.

Kontaktuppgifter till föreningen: Förvaltaren, kontaktuppgifter finns här.

Tips till mäklare: Hantera överlåtelsen digitalt

Med HSB Överlåtelser får alla parter som är inblandade i överlåtelser en effektiv, säker och papperslös hantering. Tjänsten innebär att du som mäklare snabbt får ut avtalet till bostadsrättsföreningen, som i sin tur enkelt kan begära in kreditupplysningar, arbetsgivarintyg med mera. Du och bostadsrättsföreningen kan sedan följa status på samtliga ärenden via sin dator.