Fakta om föreningen

BRF Tallen

HSB BRF Tallen i i Malmö är en äkta bostadsrättsförening i Södra Innerstaden, Malmö. Föreningen består av 48 bostadsrättslägenheter på adresserna Torekovsgatan 18A, Torekovsgatan 18B, Torekovsgatan 18C, Torekovsgatan 18D, Torekovsgatan 18E, Torekovsgatan 18F. Föreningen äger fastigeheten MALMÖ BRAGDEN 1.

Allmänt om föreningen

HSB:s Bostadsrättsförening Tallen i Malmö.

I föreningen finns 48 lägenheter, samtliga upplåts med bostadsrätt. Det finns även 1 hyresrättslokal. Föreningen köpte fastigheten i samband med byggnationen 1943 (äger marken).
Köparen/köparna måste vara medlemmar i HSB innan beslut om medlemskap i föreningen tas. Andelsavgift i HSB kostar ca 500 kr/person och årsavgiften är 300 kr/hushåll. Ansökan om medlemskap görs på www.hsb.se/malmo. Föreningen beslutade att höja avgifterna med 2 % 2016-10-01 och med 1% 2024-01-01.

I föreningen finns en gemensam tvättstuga som är belägen i källaren vid D-trappan och är utrustad med två tvättmaskiner, en torktumlare, ett torkrum samt en mangel. Det finns även ett hobbyrum och cykelkällare där även barnvagnar får ställas. Föreningen har en fin och grön innergård med gräsmattor, planteringar och stenläggningar. Tillgång finns till gemensamma utemöbler och grill. Cyklar kan parkeras på innergården.

Renoveringar

• Cirka 1991 renoverades fasaden, fönster byttes och trapphusen och tvättstugan renoverades. Samma år renoverades även samtliga balkonger och gården iordningställdes.
  • 2008 installerades nya maskiner i tvättstugan.
  • 2012 byttes samtliga vatten- och avloppsstammar. I samband med stambytet renoverades även alla badrum på föreningens bekostnad.
  • 2014 lades taket om.
  • 2015 utfördes förbättringsarbete och målning av lokal samt sophus.
  • 2018 Installerade gemensam el. Installation nytt torkaggregat i torkrummet, inköp av utemöbler, tillbehör för grill samt utomhusspel.
  • 2019 Ny belysning i källare, vind och samtliga trapphus. Utfört en energideklaration OVK-kontroll och rensning av kanaler i samtliga lägenheter Akustikutredning i tvättstugan.
  • 2020 så installerades ny värmeväxlare .
  • 2021 investerade föreningen i ett nytt porttelefonisystem samt bytt låssystem till digitalt Iloq system. Bredbandet uppgraderades till 1000mbit/1000mbit.
  • 2022 förbättrades utomhusbelsyningen med komplettering av lampor till parkeringarna och på framsidan till portarna. Inköp av utemöbler.
  • 2023 firade Tallen 80 år och nya stadgar röstades igenom.

Styrelsen uppdaterar årligen underhållsplanen. I dagsläget är inga vidare beslut tagna.

Byggår 1943
Antal bostadsrätter 48 st