Korta uppdragsbeskrivningar

2021-08-25
Uppdrag inom Brf Västkusten

Ordförande
Ansvarar för att samordna styrelsens arbete. Kontaktperson med HSB samt för vårt samarbete med grannföreningarna inom Ögonlocket.

Vice ordförande
Ansvarar tillsammans med ordföranden för att föreningens verksamhet drivs på ett ändamålsenligt sätt. Exakt uppdrag bestäms i samråd med övriga styrelsen.

Sekreterare
Ansvarar för protokollskrivning, arkivering och dokumentation av styrelsens arbete. Exakt uppdrag bestäms i samråd med övriga styrelsen.

Ledamot
Ansvarar för de uppdrag i styrelsearbetet som övriga tre poster (ordförande, vice ordförande och sekreterare) inte ansvarar för. Dessa uppdrag kan variera från år till år och bestäms i samråd med övriga styrelsen.

Styrelsesuppleant
Är redo att hoppa in och ta över uppdrag i styrelsen om någon post blir långvarigt vakant. Deltar om möjligt vid styrelsemöten (ca 10 per år), med yttranderätt.

Revisor
Granskar styrelsens hantering av ekonomi och beslut inför årsstämman.

Revisorssuppleant
Är redo att hoppa in och ta över revisorsuppdraget om någon av revisorerna skulle få långvarigt förhinder.

Valberedning
Samordnar och föreslår personer för de olika uppdragen inför årsstämman. Välkomnar nya medlemmar.

För samtliga uppdrag erbjuder HSB gratis kurser. Du har även möjlighet att lära dig mer om exempelvis föreningsliv, ekonomi och lagar & regler osv. Att engagera sig i sin bostadsrättsförening är positivt för ditt CV.