Fakta om HSB brf Vattenbrynet

Organisationsnummer: 769617-6234

Byggår: 2021

Antal lägenheter: 79

Lägenheter fördelar sig enligt följande:

• 1 rum och kök: 0 lägenheter
  • 2 rum och kök: 24 lägenheter
  • 3 rum och kök: 26 lägenheter
  • 4 rum och kök: 29 lägenheter

Antal lokaler: 0

Föreningen tillåter delat ägande: Ja, minsta ägarandel 10%

Föreningen tillåter juridisk person som köpare: Nej

Föreningens verksamhet omfattar förvaltningen av fastigheterna: Malmö Klagshamn 41:30

Ekonomisk förvaltning: HSB Malmö

Avgiftsförändringar: I dagsläget finns det inga belsut om kommande avgiftshöjningar i föreningen.

Tomträtt: Nej

Individuell mätning och debitering (IMD): Ja, både vatten och el.

Renoveringar: Här finns information om renoveringar och underhåll.

Passersystem: Passertaggar tilldelas varje hushåll i samband med överlåtelse av lägenhet. Taggarna används vid passage i entréer samt miljöhus.

Parkering: 86 st. p-platser var av 16 st. med laddbox. Till parkeringsplats är det separat kö. Bostadsrättshavaren sköter sin köhantering digitalt i det inloggade läget i Mitt HSB. Följande avgifter gäller:

• Borrebackevägen/Folketshusvägen (Grusparkering): p-plats 212 kr/mån
  • Folketshusvägen 5: p-plats 345 kr/mån
  • Folketshusvägen 9: p-plats 345 kr/mån
  • Laddplatser har ett påslag om 150 kr/mån.

Tv och bredband: Digital-tv, bredband (250/250) samt bredbandstelefoni via Bolina 3.0. Det är ett avtal mellan HSB Malmö och Telia. Kostnaden på 169 kr/månad tillkommer som en obligatorisk tillägg på månadsavgiften.

Lägenhetsförråd: Finns inga.

Gemensamma utrymmen:

• Innergårdar med lekplatser, cykelställ samt grönytor.
  • Gästlägenhet (tillhör etapp 3 och färdigställs preliminärt i april 2022).
  • Barnvagnsrum vid miljöhus

Medlemsansökan: Skickas av mäklaren till föreningen vid köp av bostadsrättslägenhet. Beslut om att bevilja köpare medlemskap i föreningen fattas av förvaltningen.

Tillsyn: I samband med överlåtelse av bostadsrätten utförs tillsyn av förvaltningen. En tillsyn ska inte förväxlas med en formell besiktning. Vid en tillsyn kontrolleras sådant som föreningen ansvarar för till exempel avlopp, ventilation, bärande väggar osv. Kontakta förvaltningen för tidsbokning.

Vid förhinder gällande tillsyn av bostadsrättslägenhet skall denna avbokas senast 24 timmar före inbokad tid, annars debiteras en No Show-avgift vid utebliven närvaro eller avanmälan på 950 kr.

Kontaktuppgifter till föreningen: Förvaltaren, kontaktuppgifter finns här.

Tips till mäklare: Hantera överlåtelsen digitalt

Med HSB Överlåtelser får alla parter som är inblandade i överlåtelser en effektiv, säker och papperslös hantering. Tjänsten innebär att du som mäklare snabbt får ut avtalet till bostadsrättsföreningen, som i sin tur enkelt kan begära in kreditupplysningar, arbetsgivarintyg med mera. Du och bostadsrättsföreningen kan sedan följa status på samtliga ärenden via sin dator.